A karácsonyi hajrában is vigyázzon a kamu weboldalakkal!

2024. december 20. péntek

A KiberPajzs kommunikációs partnere a Médiaunió Alapítvány immár második éve futó A kulcs te vagy” kampánya az online pénzügyi biztonságra hívja fel a figyelmet. Legújabb figyelemfelhívó akciójuk során kísérletet végeztek:

Fillérekből összerakott weboldallal, mesterséges intelligenciával generált termékekkel, kevesebb mint ötvenezer forintnyi költséggel hirdettek meg kamu weboldalt a közösségi médiában és közel 600 „vásárló” be is dőlt a kísérlet során.

A Médiaunió legújabb karácsonyi kiberbiztonsági kampányának tanulsága, hogy még mindig van tennivaló, nem vagyunk elég tudatosak és keveset teszünk saját biztonságunk érdekébe az online térben. A közösségi média felületeken kis munkával is nagy bajt lehet okozni.

A Médiaunió ezúttal azt tesztelte, vajon célba érnek-e az évek óta sulykolt figyelmeztető üzenetek, az eredmények azonban még mindig elkeserítőek: kevesebb mint 50.000 Ft hirdetési költséggel közel 600 figyelmetlen vásárló személyes és banki adatait tudták volna megszerezni egyetlen hét leforgása alatt. Az átlagos csalási adatokat nézve, így a 600 embernek akár 400-500 milliós kárt is okozhattak volna!

Az oldal kialakítása egyszerű volt: a promóciós linkre kattintók azonnal valamelyik termék akciós fotójával találják szembe magukat, ahol az adathalász oldalak gyakorlatát követve kiemelve mutatták meg az akció mértékét, a vonzó árat, egy ötcsillagos értékelést, a leírás alatt pedig mindössze egy „kosárba teszem” gombot helyeztek el.

Az érdeklődőknek három lehetőségük volt a továbblépésre:

1. ha gyanút fogtak vagy meggondolták magukat és a termékoldal bezárása mellett döntöttek, tehát a jobb felső sarokban lévő X-re kattintottak,

2. ha az oldal hitelességének ellenőrzése céljából a lábléc valamely menüpontjára szerettek volna továbblépni,

akkor egy gratuláló pop-up üzenetben kaptak arról tájékoztatást, hogy egy „kamukarácsonyi kamuhirdetésbe” futottak bele, melynek célja, hogy felhívják a figyelmet az online tér és az online vásárlás veszélyeire!

3. Ha viszont kosárba tették az áhított terméket, akkor egy figyelmeztetéssel találták szembe magukat:

Vigyázz, most akár a bankkártyaadataidat és a pénzedet is elveszthetted volna!

Kiberbiztonsági témában újat mondani napról napra nehezebb, e portál olvasói is sok hasznos tanáccsal találkozhattak már. Mostanra gyakorlatilag óránként jönnek szembe a legújabb csalási kísérletekről szóló hírek: a híroldalak, a közösségi oldalak, a villamos megállók plakátjai, sőt még a csomagautomaták képernyője is a különböző adathalász technikákra és az árulkodó jelekre figyelmeztet.

A figyelemfelhívó kampány során senkinek nem okoztak valós kárt, és semmilyen adattal nem éltek vissza!

A részletekről a Médiaunió Alapítvány honlapján olvashat:

Kamu karácsonyi ajándék, kamu weboldal, valódi tanulság - Médiaunió