#tippek és tanácsok

Bankkártyás vásárláshoz kapcsolódó félrevezető tájékoztató használatával rövidítik meg az online vásárlókat!

2024. december 7. szombat

Az utóbbi időben rosszhiszemű kereskedők használják ki a karácsony előtt vásárlási időszakot, hogy a nem körültekintő vásárlók kártyájáról újabb és újabb összegeket emeljenek le. Ezt úgy teszik meg, hogy az oldalon nem feltűnő és nem egyértelmű módon jelzik, az ismétlődő kártyás vásárlások lehetőségét.

Hogyan működik ez a visszaélés?

A csalók az ügyfél számára rendkívül kedvező árú terméket kínálnak eladásra. Ahhoz azonban, hogy a kedvező ajánlatot a vevő igénybe vehesse, el kell fogadnia egy akár nem is a témához kapcsolódó megújuló szolgáltatás megrendelését is. Ezért aztán a csalók újra és újra pénzt vonnak le a számlájáról, hiszen a kártyabirtokos beleegyezett a szolgáltatás megrendelésébe is.

Az újabb terhelés néhány nap vagy hét elteltével, többszörösen nagyobb összegben történik meg, amibe az ügyfél a termék vásárlásakor – az apróbetűs rész elfogadásával – beleegyezett.

A kártyabirtokosok nem kapcsolják össze a vásárlást és az újabb kártyás terheléseket, hiszen nem gondolják, hogy egy megújuló szolgáltatásba már beleegyeztek.

Egy példa rosszhiszemű kereskedők által alkalmazott ajánlatra:

Hogyan védekezhet?

• Fontos, hogy az ilyen terhelések megelőzése érdekében minden vásárláskor vagy a regisztráció során körültekintően mérlegeljen, hol, mennyire megbízható oldalon adja meg a kártyaadatait.
• Igyekezzen a vásárlás előtt meggyőződni a kereskedő valós tevékenységéről. A túl olcsó ajánlatoknál kiderül, hogy a kedvező ajánlat valójában nem az, aminek látszik.
• Ha nem beszél idegen nyelveket, ne végezzen regisztrációt olyan weboldalon, ahol magyar fordítás nem vehető igénybe, és ne dőljön be a közösségi média felületein gyakran feltűnő, ellenőrizhetetlen hirdetéseknek sem.
• Ha mégis vásárolt ilyen oldalon és egyben előfizetett egy ismétlődő szolgáltatásra, ebben az esetben az újabb terhelések megelőzése érdekében célszerű a bankkártya letiltása és a bank ügyfélszolgálatának megkeresése

o A bankok által kibocsátott kártyákat több módon is, például a mobilbankban vagy internetbankban is letilthatják az érintett ügyfelek.