#tippek és tanácsok

Csalárd „banki” telefonhívások kezelése

2023. június 11. vasárnap
Igen gyakori módja a rosszindulatú adathalász telefonhívásoknak, hogy támadó megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására, vagy pénz átutalására rávenni az áldozatokat. A telefonáló „ügyintéző” ilyenkor legtöbbször arra hivatkozik, hogy a számlavezető bank egy gyanús tranzakciót észlelt, ezért az ügyfél számláján biztonsági intézkedéseket kell tenni. Ehhez a hívott ügyfélnek állítólag meg kellene adnia internetbankos jelszavát, bankkártyájának adatait vagy egy alkalmazást kellene telepítenie.
A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat – Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NBSZ-NKI) az alábbi teendőket javasolja ezekben az esetekben:
  • Ilyen gyanús megkeresés esetén javasoljuk, hogy szakítsa meg a telefonhívást, majd hívja fel bankjának megbízható ügyfélszolgálati telefonszámát a hívás valódiságának ellenőrzéséhez! A telefonszámról például a pénzintézet hivatalos weboldaláról tájékozódhat, amit célszerű előre lementenie a telefonos kontaktjai közé.

  • Egyből gyanút foghat, ha a telefonáló a hívás során számlavezető bankjának megnevezését kéri vagy nem is az Ön bankjától keresi. Más pénzintézet nem tud felvilágosítást adni az Ön tranzakcióiról, illetve nem tudja átkapcsolnia telefonhívást az Ön bankjához.

  • SOHA NE adja meg a bankkártyája adatait, internetbanki jelszavát, azonosítóját vagy egyszer használatos SMS-ben kapott kódját! A bank ezeket az információkat sosem kéri el.

  • SOHA NE telepítsen kérésre alkalmazást telefonjára vagy más digitális eszközeire! A csalók a legtöbb esetben az AnyDesk vagy TeamViewer nevű szoftverek telepítésére próbálják rávenni az áldozatokat. Ezek a programok távoli hozzáférést biztosíthatnak az Ön eszközéhez, a csaló így láthatja, amint belép az internetbanki felületére. Léteznek banki alkalmazások, azonban a pénzintézetek sosem kérik azt, hogy bármilyen alkalmazást telepítsen.

  • SOHA NE utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet.

Amennyiben csalás áldozatává válik, minél hamarabb forduljon számlavezető bankjához segítségért!
Fontos tudnia, hogy a jogszabályok szerint a bank köteles kivizsgálnia az esetet, azonban nem garantált, hogy sikerrel is jár, emellett a bizonyíthatóan az ügyfél által jóváhagyott, illetve az ő súlyos gondatlansága vagy csalárd magatartása miatti tranzakciók esetében a bank akár mentesülhet is a kártérítéstől.
A pénz visszaszerzésének esélyét jócskán növeli, ha az ügyfél az eset számlavezető bank részére történő bejelentését követően azonnal rendőrségi feljelentést is tesz.
A digitális pénzügyi bűnözők ma elsősorban a fogyasztók érzelmi manipulálásával, illetve megtévesztésével támadnak. A Magyar Nemzeti Bank részvételével a KiberPajzs kezdeményezésben együtt dolgozó hatóságok (pl. NBSZ-NKI) és piaci szereplők aktívan dolgoznak a kibercsalások visszaszorítása, illetve az ügyfelek pénzügyi tudatosságának erősítése érdekében. Ennek keretében jelenleg is kommunikációs kampány zajlik, amely a banki ügyfelek segítségére lehet abban, hogy felismerjék a visszaéléseket, és ne váljanak áldozattá.