#figyelmeztetés

Egyre gyakoribb az eladók átverése az online piactereken

2023. április 19. szerda
Az egymás közötti adásvételt egyszerűen és ingyenesen lehetővé tévő online platformok, más néven online piacterek egyre több csalót vonzanak. Pár éve még a vevők megkárosítása volt a jellemző, manapság azonban már az eladók is a visszaélések céltáblájává válhatnak. Az ilyen esetekben az óvatlan eladót úgy verik át, hogy a piactéren „értékesített” áruért járó ellenérték fogadásához vagy az áru kiszállításához valamilyen szokatlan, további teendőt várnak el.
Nem mindenki használja csaló szándékkal az internetet, azonban fő az óvatosság és a biztonság, amellyel megakadályozhatjuk, hogy megkárosítsanak bennünket! Az online hirdetési platformokon 3-4 éve még az volt a csalási trend, hogy nem olyan minőségű áru érkezett a vevőhöz, mint ígérték, vagy egyáltalán meg sem érkezett a kívánt termék, amit a jóhiszemű vásárló előre kifizetett.
Egyre gyakoribb azonban, hogy a vevők mellett az eladók is a csalók célpontjává válnak. Az online fizetési lehetőségek elterjedésével további visszaélési módok jelentek meg, és a virtuális térben már közvetlenül az ügyfelek adatai, bankkártyái és fizetési számlái, illetve bankszámlái is veszélybe kerülhetnek. Nagyon fontos tehát, hogy a piacterek felhasználói megismerjék az online átverések tipikus trükkjeit, és megtudják,
Hogyan ismerjük fel az átveréseket?
Az eladó megkárosításának egyik leggyakoribb módja, hogy a vevő felhívja őt azzal, hogy kifizette a meghirdetett terméket. A „vásárló” kéri, hogy valamilyen távoli hozzáférést biztosító programot telepítsen (például AnyDesk vagy TeamViewer), az eladó a gépére vagy telefonjára annak érdekében, hogy „biztosítva legyen az átutalás fogadása”. Már ekkor legyen éber, és szólaljon meg a belső vészcsengője! Akinek nem elég az átutaláshoz a név és a számlaszám megadása, azzal a továbbiakban ne is álljon szóba!
Sajnos sok esetben a tájékozatlan eladó a kérésnek eleget tesz, majd végignézi, ahogyan belépnek az internetbanki fiókjába. A károsult gyakran még az úgynevezett erős vagy más néven több faktoros hitelesítésben is segédkezik (például megadja a csalóknak az SMS-ben kapott kódot), ami azt eredményezi, hogy a csalók kizárják őt a saját banki profiljából és kiürítik a bankszámláját.
Tanulság:
  • Pénzösszeg fogadásához a számlatulajdonos nevén és bankszámlaszámán (esetleg – kizárólag belföldi forint átutalások esetében - bankszámlaszám helyett használt másodlagos azonosítóján, például e-mail címén vagy mobiltelefonszám) kívül semmi egyébre nincs szükség. Akinek ez nem elég, azzal szakítsuk meg a kapcsolatot.

  • Soha ne töltsünk le ismeretlen programot vagy applikációt számítógépre, telefonra.

Sokszor előfordul, hogy az eladó egy sms-t kap, amelyben tájékoztatják, hogy a termékét kifizették, de „fogadnia kell az összeget” az üzenetben küldött link segítségével, vagy a termék kiszállításához ajánl a „vevő” csomagküldő szolgálatot (jogszerűen működő cégek nevével visszaélve, pl.: Foxpost, DHL, DPD, MPL) és a nevükre hivatkozással küldenek adathalász linket tartalmazó üzenetet vagy e-mailt. Amikor az eladó gyanútlanul rákattint, akkor egy, a csalók által készített hamis weboldalon találja magát, ahol meg kell adnia bankkártyaadatait (amivel ezután a csalók vissza tudnak élni, például vásárolhatnak vele) vagy ki kell választania a számlavezető bankját, és arra kattintva megadni a saját banki belépési adatait. Utóbbi esetben az eladó érzékeny banki belépési adatai kerülnek illetéktelen kezekbe. Mivel ez a hamis oldal a valódi banki oldalnak továbbítja az adatokat, az óvatlan ügyfél (eladó) megkapja az egyszer használható bejelentkezési kódot (pl. SMS kódot), és azt is begépeli a hamis oldalon. Így a csalók bejutnak az ügyfél banki profiljába és a számlán lévő pénzhez is hozzáférnek, azt azonnal elutalhatják, ellophatják. Ugyanakkor néha a csalás és a tényleges jogosulatlan átutalás között napok is eltelhetnek, ezért kiemelten fontos, hogy amint észleljük, hogy csalás áldozatai lettünk, akkor azonnal, késlekedés nélkül jelentsük az esetet a bankunknak és tegyünk feljelentést.

Tanulság:

  • Pénzösszeg fogadásához a számlatulajdonos nevén és bankszámlaszámán (esetleg ún. másodlagos azonosítóján) kívül semmi egyébre nincs szükség. Akinek ez nem elég, azzal szakítsuk meg a kapcsolatot!

  • Nem kell netbanki fiókunkba bejelentkezni vagy a kártyaadatainkat megadni ahhoz, hogy pénzt fogadjunk.

  • Soha ne kattintsunk sms-ben vagy emailben érkező ún. pénzfogadást megerősítő vagy fizetési linkekre!

A biztonságtudatosság és az óvatosság kiemelten fontos az online térben is!
Az alábbi kép szemlélteti hogyan néznek ki a hamis bankválasztó oldalak. Ezeket mindig hagyja figyelmen kívül!