#tippek és tanácsok

Kis kérések, nagy károk

2023. február 24. péntek
A csalók hihetetlen rafináltak és magabiztosak tudnak lenni. Az MNB-nél működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) elé került egyik ügyben a csaló elhitette az ügyféllel, hogy ő egy banki ügyintéző és éppen forró nyomon van! Állítása szerint az igazi csaló egy másik banki alkalmazott, aki éppen „akcióban van” az ügyfél számláján, és ő küldi majd a bankkártya felfüggesztéséről az SMS-t és fel is hívja majd az ügyfelet. A csaló felhívta az ügyfél figyelmét, hogy ne dőljön majd be neki. A bank visszaélésszűrő rendszere valóban észlelte az elkövetők által angol fontban kezdeményezett kisösszegű műveletet, blokkolta a bankkártyát és telefonon felhívta az ügyfelet. Az ügyfél azonban – a csalók javaslatára – a kis összegű tranzakciót saját maga által kezdeményezettnek ismerte el a bank igazi munkatársa felé. A történet vége milliós összegű kár lett, hiszen a bűnözők így már újabb, nagyösszegű utalást is indíthattak.
A csalók által ajánlott megoldások visszatérő eleme a több megtévesztő megnevezéssel jelölt (pl. „vírusölő” vagy „hackertámadást elleni”) program telepítése az ügyfél online bankolásra használt mobiltelefonjára vagy számítógépére. E programokat (mint az AnyDesk vagy a TeamViewer) annak ellenére telepítik a megtévesztett ügyfelek, hogy ténylegesen nem ismerik azokat, nem is ellenőrzik őket a letöltést megelőzően. A csalók e programok segítségével a valóságban távoli és korlátlan hozzáférést kapnak az ügyfél online bankoláshoz használt eszközeihez. A telepítését követően „csak” be kell léptetni az ügyfelet online banki felületére. Annak érdekében, hogy az ügyfél ne lássa, milyen műveleteket végeznek ismeretlenek a mobiltelefonján, a telefon lefordítására és a rajta lévő kamerák eltakarására kérik meg.
Szintén visszatérő elem volt, hogy a csalók az általuk jelzett, valójában nem létező terhelések megakadályozása érdekében az ügyfeleket a korábbi alacsony összegre beállított bankkártyalimit lehető legmagasabb összegre történő megemelésére vették rá. Ez a lépés azonban nem megakadályozta, hanem lehetővé tette, hogy minél nagyobb összegű visszaélést kövessenek el velük szemben.
Fontos, hogy legyünk tisztába azzal, hogy a bankok sohasem kérik programok, alkalmazások telepítését a pénzünk védelmében! Nem kérik megadni a bankkártya valamennyi adatát, illetve hitelesítő kódokat, felhasználónevet, jelszavakat!!
Szólaljon meg a belső vészcsengője! Szakítsa meg a hívást, és tárcsázza a bankját, ha hasonló gyanús telefonhívással, sürgető hangnemben próbálják rávenni személyes ill. érzékeny banki adatainak megadására.