#tippek és tanácsok
Legyen gyanús a hívás, ha a számlavezető bankunk megnevezését kérik
2023. február 2. csütörtökTelefonos adathalászat
Trükkös adattolvajok akár banki telefonszámokat klónozva kezdeményeznek telefonos beszélgetést ügyfelekkel. Ilyenkor emlékezzünk arra, hogyan azonosított minket bankunk a korábbi telefonhívások alkalmával. Általában néhány személyes adatot kérnek el, illetve ellenőrző kérdéseket tesznek fel (pl. van-e megtakarítása a banknál).
A visszaélések során azonban számos esetben az ügyfelek beazonosítása elmarad, sok ügyfél ilyenkor mégis folytatja a beszélgetést a csalókkal. Más esetekben történhet valamiféle azonosítás, amelyet követően az ügyfelek megnyugszanak, úgy érezhetik, valós banki alkalmazottal beszélnek, mivel olyan adatokat tudtak róluk, amelyeket csak a bank tudhatott. Ilyen lehet a bankkártyaszámokkal történő azonosítás. Valójában a csalók a kártya azon adatait ismerhetik, amelyhez az ügyfél távoli hozzáférésen keresztül elért internet- vagy mobilbankjában juthattak hozzá (a rendszerekben a bankkártyaszám néhány adata látható), a hiányzó számokat pedig az ügyfelekkel diktáltatják be azonosításként.
A valóságban a bankok sohasem kérik el a bankkártya valamennyi adatát, illetve hitelesítő kódokat, felhasználónevet, jelszavakat - sem azonosításhoz, sem további műveletekhez. Arra sem kérik az ügyfeleket, hogy a visszaélés megakadályozása érdekében „a sípszó elhangzása után” bediktálják nevüket, illetve bankkártyájuk valamennyi adatát.
Azt követően, hogy a csalók pszichológiai manipulációval elnyerték az ügyfél bizalmát, elindítják azokat a műveleteket, amelyeket – hivatkozásuk szerint – az ügyfél pénzének védelmében, de ténylegesen annak eltulajdonítására végeznek.
Szólaljon meg a belső vészcsengője! Szakítsa meg a hívást, és tárcsázza a bankját, ha hasonló gyanús telefonhívással, sürgető hangnemben próbálják rávenni személyes ill. érzékeny banki adatainak megadására.