#figyelmeztetés

Új trükkökkel támadnak a banki csalók

2023. január 11. szerda
Egy álmos reggelen, munkába menet megcsörren a telefonunk. A kijelző szerint egy banki hívás. Egy határozott fellépésű, fiatal férfi vonal másik végén arról tájékoztat, hogy a bankszámlánkról gyanús tranzakciót hajtottak végre, és ha azt nem mi kezdeményeztük, segítenek a tranzakció megakadályozásában. Ha kiderül, hogy nem a számlavezető bankunk nevében telefonált, a hívó készségesen felajánlja, hogy „átkapcsol saját bankunkhoz” vagy jelzi a problémát feléjük – persze, csak akkor, ha elmondjuk neki, pontosan melyik banknál vezetjük a számlánkat. A napunk további része azon múlik, milyen válaszokat adunk az ismeretlen személy kérdéseire, mit és hogyan teszünk. Legyünk tudatosak! Van arra mód, hogy ne legyünk a „vishing” (telefonos adathalászat) áldozatai.
Az első és a legfontosabb lépés, hogy meggyőződjünk róla, lehet-e valós egy ilyen tartalmú hívás. A pénzünk elvesztése miatti pánik hajlamos kiiktatni a józan ítélőképességet. Legjobb, amit tehetünk ekkor, ha hagyunk magunknak egy kis időt, hogy megértsük: miért is hívtak bennünket? Ha ezt megtesszük, akkor több esélyünk van arra, hogy észre vegyük a gyanús jeleket.
Legyen óvatos! Szólaljon meg a belső vészcsengője!
Az ügyfelek többsége rendelkezik különböző kényelmi banki szolgáltatással, melyekkel a bankkártya- vagy számlaműveletekről (terhelésekről, jóváírásokról) SMS-ben vagy mobilalkalmazáson keresztül üzeneteket kapnak. Ha nem érkezett ilyen üzenet, ennek ellenére a hívó fél konkrét visszaélésről tájékoztat minket, legyünk óvatosak! Ellenőrizzük a hívó fél telefonszámát. Sajnos, van arra mód, hogy a csalók egy adott telefonszámot klónozzanak, de a tapasztalatok alapján gyakran csak hasonlít a hívó fél száma a bank ügyfélszolgálatának telefonszámához (például a körzetszám után nem 7, hanem 8 számjegy található).
Figyeljünk arra is, hogy a bankszámlánkkal kapcsolatos jogtalan fizetési műveletekről csak a számlavezető bankunktól kaphatunk telefonhívást. A bankok nem működtetnek közös ügyfélszolgálatot, s azok nem kapcsolnak át egymáshoz hívásokat. Tekintsünk gyanúsnak minden olyan kérést, amely a számlavezető bankunk megnevezésére vagy érzékeny banki adatainkra irányul. Ha bizonytalanok vagyunk, szakítsuk meg a hívást és hívjuk fel a bankunk ügyfélszolgálatát! Olykor sürgető és adott esetben súlyos szankciókat kilátásba helyező, fenyegető hangnem jellemzi az ilyen hívásokat, de ne dőljünk be ezeknek! legyünk tisztában azzal, hogy a bankok alkalmazottai nem vezetnek a rendőrséggel együtt „forró nyomon”, ügyfelek azonnali közreműködését igénylő nyomozati cselekményeket.
Fontos, hogy ismerjük fel az árulkodó jeleket! A banki ügyintézők sosem sürgetnek, azonosításkor nem kérik el a bankkártya valamennyi adatát, illetve hitelesítő kódokat, felhasználónevet, jelszavakat! Szólaljon meg a belső vészcsengője! Szakítsa meg a hívást, és tárcsázza a bankját, ha hasonló gyanús telefonhívással, sürgető hangnemben próbálják rávenni személyes ill. érzékeny banki adatainak megadására.