#tippek és tanácsok

A magyarok több mint húsz százaléka vált már online csalás áldozatává

2023. november 14. kedd

A KiberPajzs projekt kommunikációs partnere a Médiaunió Alapítvány közleményt adott ki, miszerint egyre többen aggódnak, hogy szeretteik is áldozatul eshetnek az internetes és banki csalásoknak. Különösen azok vannak veszélyben, akik kevésbé ismerik a digitális világot és sokszor nehezebben tájékozódnak az online térben. A kiberbűnözők és banki csalók ellen folyamatos körültekintésre van szükség, odafigyeléssel és megfelelő tájékoztatással azonban hatékonyan megakadályozható, hogy szeretteink áldozattá váljanak.

Az alapítvány szakértői ezért összegyűjtötték a hasznos gyakorlati tippeket az online csalások kivédésére.

  • Javasolják, hogy a felhasználók mentsék el a bank hivatalos webcímét a böngészőben a kedvencek közé, ahonnan már újragépelés nélkül, biztonságosan előhívható a hivatalos banki oldal. Ha a felhasználó az internetes keresőoldalakon írja be a bank nevét, fennáll a veszély, hogy a valódi felület helyett a keresés során a lista elején szereplő hamis linkekre kattint.
  • Annak érdekében, hogy megelőzzék a bajt, ne használják több helyen ugyanazt a jelszót, ha pedig újat kell létrehozni, legyen legalább 12 karakteres, legyenek benne nagybetűk, számok és különleges írásjelek is.
  • Nem ajánlott a könnyen kitalálható jelszavak használata, mint például a háziállat neve és születési éve. Jó megoldás lehet, ha jelszóként például egy közmondás kezdőbetűit használják az emberek, számokkal és speciális karakterekkel kiegészítve.
  • Javasolt a kétlépcsős hitelesítés használata és vírusirtó beállítása.
  • A gyanúsan hangzatos online befektetés, ami túl szép, hogy igaz legyen, az valószínűleg átverés, még akkor is, ha ismert emberek vagy cégek nevében hirdetik. A tapasztalatlanabb internetezőket könnyen félrevezethetik a kecsegtető, szokatlanul magas hozamot ígérő befektetéssel, vagy épp mesés kriptovaluta-vásárlási lehetőségekkel csalogató kiberbűnözők.
  • Senki ne töltsön le ismeretlen szoftvert a számítógépére, különösen akkor ne, ha ezt egy cég vagy hatóság nevében, telefonon kérik.
  • Egyes pénzintézeteknél kérvényezhető, hogy más is kapjon a számlatulajdonos fiókjáról kártya- vagy számlafigyelő SMS-szolgáltatást, és ha a családtagok ilyet igényelnek, gyorsan közbe tudnak lépni, ha valami gyanusat tapasztalnak.
  • Az internetes banki csalók nem mindig az interneten keresztül szedik áldozataikat, gyakori módszer, hogy telefonon keresztül próbálnak áldozatokat csalni a hamis online felületekre és alkalmazásokra. Emellett az sem ritka, hogy egyszerűen egy telefonhíváson keresztül próbálják kicsalni a gyanútlan emberek személyes és banki adatait.


Érdemes végigbeszélni a családdal, melyek azok a tipikus mondatok, amelyek azonnal elárulják a csalókat. Egy valódi banki ügyintéző ugyanis soha nem kéri, hogy:

  • adjuk meg a nevünket, hiszen pontosan tudja, kit keres,
  • nem ijesztget vagy sürget és nem mond olyat, hogy azonnal döntenünk kell.
  • nem "kapcsol egy másik bankot", hiszen ez a banktitok súlyos megsértése lenne.
  • nem kérdezi meg, hogy melyik banknál van számlánk, hiszen pontosan tudja, mert egy valódi bank csak a saját ügyfeleit keresi fel.
  • a valódi banki ügyintéző soha nem kér netbankos felhasználónevet, jelszót, CVC-kódot, a bankkártya lejárati dátumát, vagy egy SMS-ben kapott jóváhagyó kódot.
  • nem kéri, hogy segítsünk átutalni a pénzünket egy biztonságos számlára, mert a jelenlegi "veszélyben van", mivel nem utalhatnak pénzt senki nevében.


A közleményben arról is írnak, mi a teendő, ha megtörtént a baj. Csalás gyanúja esetén mindig a banki ügyfélszolgálatot kell először hívni, a legtöbb pénzintézet telefonos menüjében külön menüpont van a visszaéléseknek. Az ügyintézők gyakran javasolják, hogy a segítségükkel haladéktalanul tiltsuk le a bankkártyát, illetve szükség esetén az elektronikus csatornákhoz való hozzáférést. Ez azért fontos, mert a limitek nullára állításával átmenetileg ugyan megakadályozhatjuk a következő kártyás tranzakciót, teljes biztonságot a kártya - szükség esetén az elektronikus csatornák - tiltása jelent.

Miután az érintett beszélt a banki ügyfélszolgálattal, ne felejtse el megtenni a rendőrségi feljelentést sem!