#tippek és tanácsok

A nyaraláshoz kötődő kibercsalásoktól is óv az MNB „Gondos tervezés, gondtalan nyaralás” fogyasztóvédelmi kampánya

2025. április 28. hétfő

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a gondos pénzügyi tervezéssel előkészített gondtalan nyaralás érdekében ad tanácsokat új fogyasztóvédelmi kampányában Pénzügyi Navigátor honlapja tematikus tartalmai, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodák, illetve a jegybank Ügyfélszolgálata munkatársai segítségével.

Az MNB-hez érkezett ügyfélpanaszok szerint folytatódnak a szállásadói, autókölcsönzői és egyéb partnerekre hivatkozó kibercsalási kísérletek. Az ismert szálláskereső portálokon pl. a korábban üdülést foglalt (és legtöbbször bankkártyájukkal már fizetett) fogyasztók egyes esetekben a portálok hivatalos üzenőfelületén újabb értesítést kapnak vendéglátójuktól. A sürgető, a foglalás törlésével fenyegető üzenetek szerint „kártyaadataik nem egyeznek”, „tranzakciójuk gyanús”, „hiba történt”, ezért – bizalmas kártyaazonosítóik, illetve a kétfaktoros ügyfélhitelesítés kódjainak megadásával – állításuk szerint a foglalást ismét meg kell erősíteni. Az azonosítókkal azután pénzt emelnek le az ügyfél számlájáról.

E kibercsalások ellen érdemes

  • korlátozni bankkártyánk vásárlási-, készpénzfelvételi limitjeit,
  • egyszer használatos virtuális kártyával fizetni a szállásfoglalást,
  • igénybe venni a kártyás tranzakciókat azonnal jelző sms vagy felugró ablakos banki értesítési szolgáltatást, gyanús tranzakció(k) észlelése esetén pedig azonnal letiltatni a kártyát.


Változatlanok a valamilyen közösségi oldalon meghirdetett szolgáltatáshoz, áruhoz kötődő csalások. Előfordulhat, hogy a csalók nyári munkavégzést hirdetnek, amelyhez előzetes (pl. szálláshoz szükséges) befizetéseket kérnek a hozzájuk jelentkező ügyfelektől. Ha ezután bizalmas kártya- vagy bankszámla-azonosítóikat a fogyasztók a csalók által küldött hamis banki honlapokon adják meg, szintén kiszolgáltatják magukat pénzük ellopásának. Védekezésképp a megküldött honlapok helyett érdemes a hivatalos weboldalon teljesíteni a fizetést. Gyanúra adhat okot, ha a csalók az online tranzakciókhoz rájuk nem tartozó további adatokat (pl. bankkártyánk – csak ATM-eknél, fizikai vásárlásoknál szükséges – PIN-kódját vagy kétfaktoros ügyfélazonosítóinkat) is megpróbálják elkérni.