Egy külföldi Kibervédelmi Igazgatóság figyelmeztet egy újfajta, gyorsan terjedő csalásra. A Revolut-kártyák birtokosait azért is fenyegeti növekvő veszély ebben az időszakban, mert az év végéhez közeledve a Black Friday-kampányok miatt is szaporodnak az online vásárlások. A Revolut jelentős növekedést tapasztal a telefonhívásokon (spoofing) keresztül történő csalási kísérletek számában, amelyek során a támadók azt állítják, hogy a pénzügyi platform, egy bank vagy egy közintézmény képviselői. A Revolut kártyáit Magyarországon is több mint kétmillióan használják.
A szakértők arról tájékoztattak, hogy a csalók indította hívások célja rávenni az áldozatokat fiktív tranzakciók megerősítésére, pénz átutalására egy „biztonságos számlára”, vagy érzékeny adatok – például PIN-kódok, hitelesítési kódok vagy személyes információk – megadására.
A Revolut képviselői ebben a vonatkozásban nagyon egyértelmű üzenetet küldenek: csak a biztonságos alkalmazáson keresztül hívják el az ügyfeleket. A platform kijelenti, hogy soha nem veszi fel a kapcsolatot a felhasználókkal közvetlen telefonhívással, hacsak nem az alkalmazás csevegésében történt előzetes egyeztetés. Bármilyen hívást, amely „a semmiből” érkezik – függetlenül a megjelenő számtól vagy a magyarázattól – csalási kísérletnek kell tekinteni.
A Revolut soha nem kéri telefonhívásban, hogy pénzt küldjünk „biztonságos számlára”, fizessünk bármit, hagyjuk figyelmen kívül az alkalmazás figyelmeztetéseit, vagy adjuk meg a PIN-kódunkat, egyszeri jelszavainkat, személyes adatainkat.
Az ilyen típusú csalások egyértelmű jelei a következők:
- a hívás közvetlenül a telefonra érkezik, nem a Revolut alkalmazáson keresztül;
- kéretlen és váratlan;
- a hívó nem beszéli folyékonyan a nyelvet, vagy sürgető hangnemet használ;
- olyan tranzakcióra hivatkozik, amelyről te nem tudsz;
- pénzküldésre, adatszolgáltatásra vagy gyanús alkalmazás telepítésére próbál rávenni.
Hogyan védekezhet?
- gyanús hívás esetén azonnal bontsa a vonalat;
- ellenőrizze az alkalmazásban (a csevegésben), hogy a Revolut próbálta-e felvenni Önnel a kapcsolatot;
- jelentse az incidenst az alkalmazáson belül és a hatóságoknál;
- továbbá ne küldjön pénzt;
- és ne adjon meg semmilyen személyes adatot.
Az eredeti hír a Világgazdaság oldalon olvasható.