Biztonság az online ügyintézésben – ne dőljön be a trükkös üzeneteknek!

2025. december 17. szerda

A digitális tér hatalmas előnye, hogy az ügyintézés egyszerűvé és gyorssá vált. Ugyanakkor egyre kifinomultabb támadásokat láthatunk. Ma már nem a régi, naivan megfogalmazott „kérlek, utalj pénzt” levelek jelentenek veszélyt. A csalók profi szoftverekkel, valós céges arculatot másoló sablonokkal dolgoznak, és pontosan tudják, hogyan szólítsanak meg minket. A digitális térben a legnagyobb fegyverük az, hogy pont úgy tűnnek, mintha a megszokott szolgáltatónk, például az MVM keresne meg minket.

A támadók több csatornán is próbálkoznak:

· megtévesztő e-mailekkel és SMS-ekkel,

· telefonos megkeresésekkel,

· vagy az eredetihez nagyon hasonlító hamis weboldalakat hoznak létre.

A terelés technikái

A csalók pszichológiai nyomásgyakorlást alkalmaznak. Olyan élethelyzetekre játszanak rá, amelyek sürgetést váltanak ki:

· szolgáltatás-kikapcsolással való fenyegetés,

· azonnali fizetési felszólítás,

· túl szép, hogy igaz legyen típusú nyeremények,

Vannak olyan tipikus jelek, amelyek könnyen lebuktathatják a megtévesztőket:

· furcsa, szokatlanul hosszú feladó e-mail-cím, ismeretlen domainnel

· helyesírási és nyelvhelyességi hibák, kusza mondatszerkezetek

· adatkérés: jelszó, bankkártyaadat megadása közvetlenül a linkre kattintva

Amit az MVM sosem kér:

Fontos kiemelni, hogy az MVM nevében küldött valódi értesítések soha nem kérnek közvetlenül bankkártyaadatokat, azokat mindig az ellenőrzött, biztonságos banki felületre átirányítva kell megadni. Az MVM-től érkező üzenetekben mindig található olyan azonosítók és adatok, amelyek egyeznek az ügyfél adataival. A csatolmányokban valódi, a felhasználó nevét és címét tartalmazó számlának kell megjelennie. Gyanús e-mail esetén, vagy ha valaki az MVM nevében próbálkozik csalással, az adathalasz@mvm.hu e-mail-címen lehet jelezni.

Az eredeti hír a Magyar Nemzet oldalán olvasható.