Csalók élnek vissza a KiberPajzs és egy élelmiszeráruház-lánc nevével

2025. szeptember 17. szerda

A KiberPajzs állítólagos „biztonsági szolgálata” nevében telefonálnak csalók magánszemélyeknek, és a bankszámláiknál látható gyanús tranzakciókra hivatkozva próbálják saját számláikra utaltatni az ügyfelek pénzét.

Más bűnözők az egyik élelmiszeráruház-lánc nem létező nyereményének átutalását ígérve töltetnek le kémprogramot az ügyfelek számítógépére, hogy így tudják meg azok banki azonosítóit. Ezeket semmilyen érdeklődőnek nem szabad megadni, a megkárosított állampolgároknak pedig célszerű a rendőrséghez fordulni.


Hogyan történik?

A csalók az állítólagos „Kiber Pajzs Biztonsági Szolgálat” nevében telefonálva azt jelzik, hogy az ügyfél bankszámláin gyanús pénzmozgásokat, sikertelen utalási kísérleteket észleltek. Ezek után utasításokat adnak a számlákon lévő pénz „biztonságba helyezésére” (pl. egy állítólagos „technikai számlára” való átutalásra). A valóságban ugyanakkor a csalók így az érintett ügyfél aktív közreműködésével a saját számlájukra utalják a banki megtakarítást.

Az áruházlánc esetében nyereményjátékra történő regisztrációval keresik meg az embereket elektronikus üzeneteben, majd telefonon is, jelezvén, hogy nyert az illető. A nyeremény átutalásához egy link megnyitását kérik, amivel az ANYDESK program le is töltődik (ami egy ún. távoli asztal program és a számítógép billentyűinek figyelésére is alkalmas, illetve kémszoftverként is felhasználható), így máris hozzáférnek a számítógépünkhöz. Ezek után beléptetik a kiszemeltet a saját netbankjába a „nyereményösszeg fogadására” hivatkozással. E lépések révén gyűjtik be adatainkat, azonosítóinkat, jelszavainkat, amivel azután tovább tudják utalni magunknak a banszkszámlánkon lévő pénzt.

Figyelem!

 

  • A KiberPajzs együttműködés résztvevői, így az MNB és a kereskedelmi bankok az ügyfelek pénzügyi fogyasztóvédelmi tudatosságát erősítik, edukációját végzik (egyebek közt a www.kiberpajzs.hu honlapon), ám nem működtetnek telefonos biztonsági szolgálatot és nem keresik meg közvetlenül az ügyfeleket. Az ilyen hívásoknál érdemes félbeszakítani a beszélgetést, és bankunk, illetve az MNB ügyfélszolgálatának jelezni a történteket.
  • Soha ne telepítsen ismeretlenektől érkező telefonos megkeresésre, pénzügyi tranzakcióval összefüggő témában távoli asztal programokat (pl. anydesk, teamviewer, rustdesk..), intézmények, áruházak, bankok nem kérnek ilyet Öntől soha!
  • Ha mégis megtörtént a baj, ne felejtse el haladéktalanul BEjelenteni az ügyet a bankjánál és FELjelentést tenni a rendőrségnél!