#Rólunk

FELMÉRÉS - Veszélyben a férfiak: másfél év alatt duplájára nőtt az átvertek száma!

2025. február 28. péntek

A Médiaunió Alapítvány és az Ipsos Zrt. felmérése szerint a megkérdezettek közel 36%-át károsították már meg csalók, és a növekedés a férfiak esetében szembetűnő különösen: a másfél évvel ezelőtti adatokhoz képest megduplázódott! Pozitív változás ugyanakkor, hogy a kiberbiztonsági tájékoztató kampányok és az egyre komolyabb banki technológiai védelem eredményeként végre csökkent a kibercsalások kárösszege.


A Médiaunió Alapítvány két éve indította el a Magyar Bankszövetséggel és a KiberPajzs Programmal közös „A kulcs te vagy!” kampányát, amely a kibertér veszélyeire és az online tudatosságra hívja fel a figyelmet. Most ismét az Ipsos Zrt.-vel közös, ezer fő bevonásával végzett felmérésben vizsgálták az internetezők tudatosságát, s noha az elmúlt időszakban érezhetően megnövekedett a veszélyekre figyelmeztető felhívások és cikkek száma, az eredmények ismételten rávilágítottak arra, hogy a digitális fenyegetések még mindig komoly problémát jelentenek.


Hamis magabiztosság

Pedig a válaszadók többsége kifejezetten magabiztos: a nőknek több mint 80, a férfiaknak pedig közel 90%-a gondolja magát közepesen vagy nagyon tájékozottnak a kiberbiztonsági kockázatokkal kapcsolatban. S bár bizakodásra adhat okot, hogy a megkérdezettek csaknem 90%-a tényleg ismeri az árulkodó jeleket – mint például túl kedvező ajánlatok, bizalmas információk vagy bankszámla adatok iránti érdeklődés, magyartalan szövegezés, sürgetés –, a további eredmények sajnos rácáfolnak minderre: a férfiak 39, a nők 32%-a vált csalás áldozatává (másfél éve 20, illetve 23% volt az arány)! Az egyik legnagyobb biztonsági kockázatot jelentő tényezőt, a jelszókezelési szokásokat illetően pedig gyakorlatilag semmi sem változott az elmúlt két évben: a felhasználók 57%-a még mindig több platformon használja ugyanazt a jelszót – ez alig 1,5%-os csökkenés a korábbi eredményekhez képest.


Mitől félünk a legjobban?

A kutatás szerint a legtöbben – a válaszadók 71%-a – a bankkártyaadataik biztonságát féltik legjobban, ami érthető is, hiszen ezek kiszivárgása azonnali és fájdalmas következményekkel járhat. Érdekes módon sokkal kevésbé aggódnak más személyes adataik miatt: mindössze 30%-uk tart attól, hogy jelszavaik, online profiljaik vagy fényképeik illetéktelen kezekbe kerülhetnek. „Ez a hozzáállás azért veszélyes, mert a személyes információk megszerzése gyakran az első lépés a komolyabb visszaélések, például a zsarolás felé. A csalók egyre kifinomultabb módszerekkel támadnak, sokszor lopott profilokról és AI-eszközök segítségével, a technológia fejlődésével pedig csak rosszabb lesz a helyzet. Hiába a biztonsági rendszerek, ha a csalók kezébe adjuk a mindent nyitó kulcsot, magunkat sodorjuk veszélybe” – mondta Kardos Ferenc, a Médiaunió Alapítvány ügyvezetője, „A kulcs te vagy!” kampány vezetője.


Ki a felelős…?

Az online biztonság fenntartásáért a válaszadók az egyén mellett egyenlő arányban tartják felelősnek az állami szerveket és a technológiai cégeket is. Izgalmas eredmény ugyanakkor, hogy az egyéni felelősségtudat aránya a kor előrehaladtával látványosan növekszik: míg a 18-29 éveseknek csak 33%-a, a 30-39 éves korosztály 39%-a, a 40-49 évesek 48%-a, a 60 évnél idősebbeknek közel 60%-a érzi magát felelősnek személyes online biztonsága fenntartásáért. „Fontos hangsúlyozni, hogy a pénzügyi és adatvédelem közös felelősségünk. A bankok folyamatosan fejlesztik biztonsági rendszereiket, de az ügyfeleknek is proaktívan kell védeniük saját adataikat. Ha önként, óvatlanságból vagy hiszékenységből osztanak meg érzékeny információkat illetéktelenekkel, hiába minden intézményszintű óvintézkedés” – hívta fel a figyelmet Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség főtitkárhelyettese, a KiberPajzs Program társ-projektgazdája.


Van jó hír is!

Az Ipsos Zrt. kutatása rávilágít, hogy noha az online fenyegetések továbbra is komoly problémát jelentenek, sokan még mindig nincsenek tisztában a digitális világ veszélyeivel vagy nem ismerik fel őket időben. Ugyanakkor van két kifejezetten pozitív, reményt adó tendencia is! Az egyik, hogy a felhasználók 60%-a aktívan jelenti a közösségi médiában a félrevezető vagy csaló tartalmakat, ami azt mutatja, hogy a csalások magas száma ellenére is egyre többen ismerik fel a digitális térben rejlő veszélyeket. A másik pozitív változás, hogy a kiberbiztonsági tájékoztató kampányok és az egyre komolyabb banki technológiai védelem eredményeként – a növekedési trendet megtörve – 2024 harmadik negyedévében éves alapon végre csökkent a kibercsalások kárösszege.


A fiatalok vannak leginkább veszélyben

A kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a digitális bennszülötteknek tartott fiatalabb generáció tagjai – annak ellenére, hogy rutinos internethasználók – nagyobb arányban válnak online csalás áldozatává! A felmérés szerint a 18-29 évesek körében jóval magasabb az érintettek száma az idősebb korosztályhoz képest: közel 44%-ukat károsították már meg valamilyen formában. Ennek egyik fő oka, hogy intenzívebben használják az internetet, több digitális szolgáltatáshoz férnek hozzá és gyakrabban osztanak meg személyes adatokat. „Ez az eredmény megerősít bennünket abban, hogy a kiberbiztonsági kockázatok csökkentéséhez a digitális tudatosság fejlesztése és az edukáció a jövőben is elengedhetetlen – mondta Sütő Ágnes. – Ennek kapcsán idén is megrendezzük a Pénz7 tematikus hetet, melynek fő célja, hogy a pénzügyi és vállalkozói ismeretek mellett a diákok elsajátítsák az online tér biztonságos és tudatos használatának alapjait is, külön az idei évtől bevezetett kiberbiztonsági tananyag keretében.”

Március 3. és 7. között az iskolák önkéntes szakembereket, valamint banki és vállalkozási tapasztalattal rendelkező előadókat fogadhatnak, akik segítenek megérteni a pénzügyi döntések és az online biztonság fontosságát. Újdonság, hogy a program keretében március 4-én mutatják be Solymos Ákos adat- és kiberbiztonsági szakértő „Frici, Fülöp és a hackerek” című könyvét, amely egy fiataloknak szóló, digitális biztonsággal foglalkozó kalandgyűjtemény. A Pénz7 kísérőprogramjaként ismét elérhető a Digitális Szimat Kihívás nevű játékos kvíz, amely segítségével bárki letesztelheti, hogy kifogna-e rajta egy kiberbűnöző. Ennek kapcsán érdemes ellátogatni a Kiberpajzs.hu oldalra, amely számos aktuális információval segíti a felhasználókat.



**************************************************************************

A Médiaunióról

A Médiaunió Alapítvány 2008-ban jött létre azzal a küldetéssel, hogy évente más-más fontos társadalmi ügynek biztosítson nyilvánosságot. Fő célja olyan közérdekű és társadalmi célú reklámkampányok szervezése és elhelyezése a médiában, valamint reklámhordozó eszközökön, amelyek érzékelhető és mérhető változást hoznak a magyar társadalomban. Ezek a kampányok elsősorban a közgondolkodás megváltoztatását célozzák. Ennek szellemében a Médiaunió egy naptári évben egy kiválasztott témára összpontosít, az adott év üzenetét pedig az Alapítvány Kuratóriuma választja ki a beérkező ötletek közül. A Kuratórium döntése alapján 2024-ben folytatódik a tavaly megkezdődött, „A kulcs te vagy!” című kiberbiztonsági ismeretterjesztő kampány.

„A kulcs te vagy!” kampányról

Feltört bankszámla? Adatlopás? Online átverés? Ezek csak másokkal történhetnek meg. Vagy mégsem? Két csoportja van azoknak, akik még nem voltak áldozatai mindennapjaink online visszaéléseinek: az egyik a tudatos és következetes felhasználók, a másik pedig a szerencsések. Az utóbbiak vannak többségben – és veszélyben. A Médiaunió Alapítvány fennállásának 16. évében, 14. társadalmi célú kampánya a pénzügyi és az adatvédelmi kihívásaira fókuszál. Célja, hogy felhívja a figyelmet a terület veszélyeire, tudatosítsa, hogy gyakorlatilag mindenki érintett, valamint hogy edukálja a lakosságot a veszélyhelyzetek felismerésére, a helyes lépésekre. „A kulcs te vagy!” kampányban a Médiaunió szakmai partnere a KiberPajzs Program.