TEENDŐK LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE
- INCIDENS AZONNALI BEJELENTÉSE
- BANKKÁRTYA LETILTÁSA
- JELSZÓ MEGVÁLTOZTATÁSA
- TOVÁBBI BANKI TRANZAKCIÓK FIGYELÉSE
- VÍRUSELLENŐRZÉS
Cselekedjen azonnal!
Hívja a számlavezető bankodat és előzd meg a további veszteségeket!
A LEGFONTOSABB TEENDŐK A VISSZAÉLÉS AZONOSÍTÁSA ESETÉN
A digitális biztonság mindannyiunk felelőssége. Az online világban való részvételünket megfelelő óvatossággal kell végeznünk. Arra kell törekednünk, hogy oly módon élvezzük a digitális lehetőségek előnyeit, hogy közben megóvjuk magunkat a kibertér veszélyeitől és fenyegetéseitől. Azonban a magabiztos, felkészült és tudatos online jelenlét is tartogathat meglepetéseket, hiszen a kiberbűnözés módozatai hétről-hétre változnak.
A csalárd hívások, e-mailek, sms-ek küldői olyan helyzetet próbálnak teremteni, amelyben a leendő áldozat joggal érezheti úgy, ha nem csinál valamit azonnal, akkor nagy kár érheti, vagy nagy lehetőségről maradhat le.
Csalás áldozataként sokkoló lehet a helyzetet beazonosítani, és rádöbbenni arra, hogy megkárosítottak, megloptak bennünket, visszaéltek a bizalmunkkal. De fontos megőrizni a nyugalmunkat, és a károk minimalizálása, a további veszteségek megelőzése érdekében minél hamarabb cselekedni kell!
INCIDENS AZONNALI BEJELENTÉSE
Amennyiben úgy érzi, hogy csalás áldozatává vált, azaz illetéktelenekhez kerültek a(z)
- személyes vagy bankszámlaadatai,
- online fiókjainak azonosítói, jelszavai (például internetbanki vagy mobilbanki fiókokhoz tartozó azonosítói és jelszavai),
- bankkártyaszáma és a hozzátartozó CVC-kód, illetve
- egyéb azonosítást és hitelesítést végző eszköze (például mobiltelefon vagy token),
- vagy illetéktelenek a nevében banki alkalmazást aktiváltak,
a legfontosabb, hogy ne késlekedjen!
HÍVJA TELEFONON A SZÁMLAVEZETŐ BANKJÁT, MAJD A RENDŐRSÉGET, ÉS JELENTSE BE AZ ESEMÉNYT!
Nagyobb esélye van a károk minimalizálására, a további veszteségek megelőzésére, valamint a bejelentés elmaradásából adódó esetleges jogi hátrányok kiküszöbölésére, ha a lehető leghamarabb cselekszik.
Ezt tartsa szem előtt akkor is, ha nem biztos benne, hogy csalás történt, csak a lehetősége áll fenn; még mindig jobb egy „felesleges” ijedtség miatt megbizonyosodni arról, hogy minden rendben van, mint későn eszmélni, és jelentős anyagi károkkal szembesülni.
BANKKÁRTYA LETILTÁSA
Ha azt észleli, hogy illetéktelenek tranzakciót kezdeményeztek a bankszámlájáról, használhatták bankkártyáját, azonnal cselekednie kell, hogy minimalizálja a károkat és megakadályozza a további visszaéléseket. Ha a csalók megszerezték bankkártyája adatait, biztonsági (CVV) kódját, akkor a legfontosabb lépések, hogy
- mérlegeli bankkártyájának felfüggesztését vagy letiltását, hiszen ennek hiányában további kár érheti. Ezt jellemzően a mobilbanki applikációban is megteheti;
- azonnal felveszi a kapcsolatot bankjával, szolgáltatójával, és jelzi a csalás gyanúját.
HÍVJA TELEFONON A SZÁMLAVEZETŐ BANKJÁT, MAJD A RENDŐRSÉGET, ÉS JELENTSE BE AZ ESEMÉNYT!
JELSZÓ MEGVÁLTOZTATÁSA
Ha úgy véli, olyan online támadás érte, amelynek során veszélybe kerülhetett a bankszámlája vagy egyéb pénz- és értékpapírt forgalmazó fiókja (például feltörték e-bankfiókját) vagy Ön által nem jóváhagyott tranzakcióval szembesül, fontolja meg az alábbiakat:
- Lehetőség szerint minél hamarabb módosítsa az online bankfiókhoz, mobilbanki applikációhoz, vagy értékpapírszámlájához tartozó bejelentkezési adatait (ehhez használjon olyan számítógépet vagy más csatornát, pl. telebankot, amely biztosan nem érintett a csalásban);
- Ellenőrizze a bankjánál kapcsolattartásra, értesítésekhez beállított telefonszámát, e-mail-címét (előfordulhat, hogy ezeket a visszaélés során megváltoztatták).
HÍVJA TELEFONON A SZÁMLAVEZETŐ BANKJÁT, MAJD A RENDŐRSÉGET, ÉS JELENTSE BE AZ ESEMÉNYT!
TOVÁBBI BANKI TRANZAKCIÓK FIGYELÉSE
Az elszenvedett és bejelentett incidens után kövesse nyomon a bankszámláját és hitelkártya-kimutatásait, hogy észlelhesse az esetleges további gyanús tranzakciókat.
- Sűrűn ellenőrizze az összes tranzakciót és pénzmozgást a bankszámláján, hogy be tudja azonosítani az összes gyanús tevékenységet.
- Készítsen listát, hogy mely tranzakciók voltak jogosak és melyek voltak a csalók által kezdeményezettek.
VÍRUSELLENŐRZÉS
Érdemes minden olyan elektronikus eszközén lefuttatni egy vírusellenőrzést, amelyen telepítve van az e-bank alkalmazása vagy amelyről korábban böngészővel lépett be az online fiókjába. Indokolt esetben mobileszközén szükség lehet a gyári beállítások visszaállítására.
- Ha úgy gondolja, hogy számítógépére vagy mobiltelefonjára idegen szoftver települt, akkor minden olyan hozzáférésének (e-mail, közösségi oldalak stb.) jelszavát szükséges megváltoztatni, melyet arról az eszközről használt, vagy amelynek jelszavát az eszközön tárolta;
- Olyan, távoli elérést biztosító programok is lehetnek a számítógépén, telefonján, amelyeket nem jelez veszélyesnek a víruskereső, azonban hozzáférést biztosíthatnak a csalók számára (pl. Rustbot, Anydesk). Ezeket is el kell távolítani, szükség esetén kérje informatikus szakember segítségét!
Fontos!
Ha nélkülözni tudja annak az eszköznek a használatát, amelyen vélhetően elkövették a csalást, és igénybe szeretné venni a nyomozóhatóság munkáját, szüntessen be az eszközön mindenfajta tevékenységet, és kapcsolja le minden adatforgalmi hálózatról! Ne kezdjen magánnyomozásba, főleg ne a fertőzött, vagy fertőzöttnek vélt eszközön! Fontos és visszaállíthatatlan adatokat törölhet vagy változtathat meg az eszközein, amelyek a későbbi nyomozás során „forró nyomként” vagy bizonyítékként szolgálhatnak.
Cselekedjen azonnal!
Hívja a számlavezető bankodat és előzd meg a további veszteségeket!