TEENDŐK LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE

  •   INCIDENS AZONNALI BEJELENTÉSE
  •   BANKKÁRTYA LETILTÁSA
  •   JELSZÓ MEGVÁLTOZTATÁSA
  •   TOVÁBBI BANKI TRANZAKCIÓK FIGYELÉSE
  •   VÍRUSELLENŐRZÉS

Cselekedjen azonnal!

Hívja a számlavezető bankodat és előzd meg a további veszteségeket!

A LEGFONTOSABB TEENDŐK A VISSZAÉLÉS AZONOSÍTÁSA ESETÉN

A digitális biztonság mindannyiunk felelőssége. Az online világban való részvételünket megfelelő óvatossággal kell végeznünk. Arra kell törekednünk, hogy oly módon élvezzük a digitális lehetőségek előnyeit, hogy közben megóvjuk magunkat a kibertér veszélyeitől és fenyegetéseitől. Azonban a magabiztos, felkészült és tudatos online jelenlét is tartogathat meglepetéseket, hiszen a kiberbűnözés módozatai hétről-hétre változnak.

A csalárd hívások, e-mailek, sms-ek küldői olyan helyzetet próbálnak teremteni, amelyben a leendő áldozat joggal érezheti úgy, ha nem csinál valamit azonnal, akkor nagy kár érheti, vagy nagy lehetőségről maradhat le.

Csalás áldozataként sokkoló lehet a helyzetet beazonosítani, és rádöbbenni arra, hogy megkárosítottak, megloptak bennünket, visszaéltek a bizalmunkkal. De fontos megőrizni a nyugalmunkat, és a károk minimalizálása, a további veszteségek megelőzése érdekében minél hamarabb cselekedni kell!

  •   INCIDENS AZONNALI BEJELENTÉSE

    Amennyiben úgy érzi, hogy csalás áldozatává vált, azaz illetéktelenekhez kerültek a(z)

    • személyes vagy bankszámlaadatai,
    • online fiókjainak azonosítói, jelszavai (például internetbanki vagy mobilbanki fiókokhoz tartozó azonosítói és jelszavai),
    • bankkártyaszáma és a hozzátartozó CVC-kód, illetve
    • egyéb azonosítást és hitelesítést végző eszköze (például mobiltelefon vagy token),
    • vagy illetéktelenek a nevében banki alkalmazást aktiváltak,

    a legfontosabb, hogy ne késlekedjen!

    HÍVJA TELEFONON A SZÁMLAVEZETŐ BANKJÁT, MAJD A RENDŐRSÉGET, ÉS JELENTSE BE AZ ESEMÉNYT!

    Nagyobb esélye van a károk minimalizálására, a további veszteségek megelőzésére, valamint a bejelentés elmaradásából adódó esetleges jogi hátrányok kiküszöbölésére, ha a lehető leghamarabb cselekszik.

    Ezt tartsa szem előtt akkor is, ha nem biztos benne, hogy csalás történt, csak a lehetősége áll fenn; még mindig jobb egy „felesleges” ijedtség miatt megbizonyosodni arról, hogy minden rendben van, mint későn eszmélni, és jelentős anyagi károkkal szembesülni.

  •   BANKKÁRTYA LETILTÁSA

    Ha azt észleli, hogy illetéktelenek tranzakciót kezdeményeztek a bankszámlájáról, használhatták bankkártyáját, azonnal cselekednie kell, hogy minimalizálja a károkat és megakadályozza a további visszaéléseket. Ha a csalók megszerezték bankkártyája adatait, biztonsági (CVV) kódját, akkor a legfontosabb lépések, hogy

    • mérlegeli bankkártyájának felfüggesztését vagy letiltását, hiszen ennek hiányában további kár érheti. Ezt jellemzően a mobilbanki applikációban is megteheti;
    • azonnal felveszi a kapcsolatot bankjával, szolgáltatójával, és jelzi a csalás gyanúját.

    HÍVJA TELEFONON A SZÁMLAVEZETŐ BANKJÁT, MAJD A RENDŐRSÉGET, ÉS JELENTSE BE AZ ESEMÉNYT!

  •   JELSZÓ MEGVÁLTOZTATÁSA

    Ha úgy véli, olyan online támadás érte, amelynek során veszélybe kerülhetett a bankszámlája vagy egyéb pénz- és értékpapírt forgalmazó fiókja (például feltörték e-bankfiókját) vagy Ön által nem jóváhagyott tranzakcióval szembesül, fontolja meg az alábbiakat:

    • Lehetőség szerint minél hamarabb módosítsa az online bankfiókhoz, mobilbanki applikációhoz, vagy értékpapírszámlájához tartozó bejelentkezési adatait (ehhez használjon olyan számítógépet vagy más csatornát, pl. telebankot, amely biztosan nem érintett a csalásban);
    • Ellenőrizze a bankjánál kapcsolattartásra, értesítésekhez beállított telefonszámát, e-mail-címét (előfordulhat, hogy ezeket a visszaélés során megváltoztatták).

    HÍVJA TELEFONON A SZÁMLAVEZETŐ BANKJÁT, MAJD A RENDŐRSÉGET, ÉS JELENTSE BE AZ ESEMÉNYT!

  •   TOVÁBBI BANKI TRANZAKCIÓK FIGYELÉSE

    Az elszenvedett és bejelentett incidens után kövesse nyomon a bankszámláját és hitelkártya-kimutatásait, hogy észlelhesse az esetleges további gyanús tranzakciókat.

    • Sűrűn ellenőrizze az összes tranzakciót és pénzmozgást a bankszámláján, hogy be tudja azonosítani az összes gyanús tevékenységet.
    • Készítsen listát, hogy mely tranzakciók voltak jogosak és melyek voltak a csalók által kezdeményezettek.
  •   VÍRUSELLENŐRZÉS

    Érdemes minden olyan elektronikus eszközén lefuttatni egy vírusellenőrzést, amelyen telepítve van az e-bank alkalmazása vagy amelyről korábban böngészővel lépett be az online fiókjába. Indokolt esetben mobileszközén szükség lehet a gyári beállítások visszaállítására.

    • Ha úgy gondolja, hogy számítógépére vagy mobiltelefonjára idegen szoftver települt, akkor minden olyan hozzáférésének (e-mail, közösségi oldalak stb.) jelszavát szükséges megváltoztatni, melyet arról az eszközről használt, vagy amelynek jelszavát az eszközön tárolta;
    • Olyan, távoli elérést biztosító programok is lehetnek a számítógépén, telefonján, amelyeket nem jelez veszélyesnek a víruskereső, azonban hozzáférést biztosíthatnak a csalók számára (pl. Rustbot, Anydesk). Ezeket is el kell távolítani, szükség esetén kérje informatikus szakember segítségét!

    Fontos!
    Ha nélkülözni tudja annak az eszköznek a használatát, amelyen vélhetően elkövették a csalást, és igénybe szeretné venni a nyomozóhatóság munkáját, szüntessen be az eszközön mindenfajta tevékenységet, és kapcsolja le minden adatforgalmi hálózatról! Ne kezdjen magánnyomozásba, főleg ne a fertőzött, vagy fertőzöttnek vélt eszközön! Fontos és visszaállíthatatlan adatokat törölhet vagy változtathat meg az eszközein, amelyek a későbbi nyomozás során „forró nyomként” vagy bizonyítékként szolgálhatnak.

Cselekedjen azonnal!

Hívja a számlavezető bankodat és előzd meg a további veszteségeket!