KIBERBIZTONSÁGI KATEGÓRIÁK
- BIZTONSÁGOS PÉNZÜGYEK
- BIZTONSÁGOS TELEFON-HASZNÁLAT
- BIZTONSÁGOS SZÁMÍTÓGÉP-HASZNÁLAT
- SMS-ÉRTESÍTÉS KEZELÉSE
- BIZTONSÁGOS E-MAIL-HASZNÁLAT
Legyen óvatos!
A legjobb védekezés az éberség, az óvatosság és a tudatosság!
A LEGFONTOSABB AZ ÓVATOSSÁG ÉS A TUDATOSSÁG!
Digitális biztonság:
Digitális korban, digitalizált világban élünk, melyben a technológiai fejlődés számtalan előnyt kínál egyéneknek és vállalkozásoknak egyaránt. Az internet és az online platformok lehetővé teszik az információk gyors elérését, a társadalmi kapcsolatok szélesítését és az üzleti lehetőségek kiaknázását.
Tudnunk kell azonban, hogy az előnyök mellett bizonyos kockázatokkal is jár ez a világ, ezért a digitális biztonság kiemelt jelentőséggel bír.
A digitális biztonság az adatok, az információk és az online tevékenységek védelmét jelenti a kiberbűnözők, hackerek és egyéb internetes fenyegetések ellen. A felhasználók biztonságos online viselkedésének és intézkedéseinek köszönhetően azonban minimalizálhatók a kockázatok és megelőzhetők a potenciális veszteségek.
Felkészültséggel, odafigyeléssel és előrelátással csökkenthető annak az esélye, hogy bárki kiberbűncselekmény áldozatává váljon.
Ha azt gyanítja, hogy kikerültek az internetbanki, mobilbanki fiókjának adatai, vagy a bankkártyaadatai, azonnal vegye fel a kapcsolatot a bankjával!
Ha megpróbálták megkárosítani, minden esetben tegyen bejelentést a bankjánál és a rendőrségen, még akkor is, ha a csalási kísérlet nem volt sikeres!
BIZTONSÁGOS PÉNZÜGYEK
A digitalizáció révén egyre hangsúlyosabbá válik az elektronikus pénzforgalom. Ezzel párhuzamosan pedig – miközben a hazai pénzügyi rendszer európai összevetésben is rendkívül biztonságosnak számít – a pénzforgalmi rendszeren keresztül megfigyelhető sikeres visszaélések száma és aránya is növekszik.
A bűnözők nem a pénzügyi intézményeket, illetve a biztonságos infrastruktúrát támadják, hanem elsősorban a (gyors változásokat olykor át nem látó) fogyasztók megtévesztése, érzelmi manipulálása révén érnek célt. Ezért vált mára alapvető fontosságúvá az „elsődleges védelmi vonalnak” számító ügyfelek pénzügyi tudatosságának erősítése, és felkészítésük a kiberkockázatok kezelésére.
A támadók elsődleges célja, hogy a jelszavainkat megszerezve hozzáférjenek a számítógépen, mobiltelefonon használt net-, illetve mobilbanki fiókunkhoz.
Semmilyen körülmények között ne adjon meg bizalmas információkat, banki adatokat vagy azonosító és hitelesítő információkat e-mailben, SMS-ben vagy más úton érkező felkérésre!
A JELSZAVAINKAT GONDOSAN KELL MEGVÁLASZTANUNK ÉS KÖRÜLTEKINTŐEN KELL KEZELNÜNK!
Mit is jelent ez a hétköznapokban?
A számítógépes rendszerekbe a felhasználónevünk és jelszavunk segítségével tudunk belépni. Amikor az adott rendszerhez (pl.: levelezésünkhöz vagy privát banki felületünkre stb.) hozzáférést nyerünk, a naplózórendszer a felhasználónévhez rendelve rögzíti a tevékenységünket. Ha valaki megszerzi a felhasználónevünket és a hozzá tartozó jelszót, minden olyan adathoz hozzáférhet, amelyhez mi is, illetve használhatja ezt a hozzáférést ugródeszkaként más rendszerek eléréséhez. A rendszer szemszögéből ez olyan, mintha mi hajtanánk végre az adott műveleteket, így amit a támadó tesz, a mi nevünkben kerül rögzítésre a rendszer naplóállományaiban.A támadók kétféleképpen tudják feltörni a jelszavainkat:
- brute force (nyers erő) támadással: a lehetséges karakterek kombinációiból próbálják a jelszót összeállítani, ami rövid, egyszerű jelszavak esetén mindig célravezető;
- „szótáralapú” támadással: értelmes szavakat, gyakran használt jelszavakat (pl.: név + születési dátum) próbálnak ki.
Mi a tennivaló, hogy elkerülhető legyen a baj?
- Ellenőrizze rendszeresen mobilbanki vagy internetbanki (online) fiókját!
- Ellenőrizze rendszeresen bankszámláját, és a gyanús tevékenységekről tegyen bejelentést bankjánál!
- Igényeljen tranzakciófigyelési (számla- és kártyafigyelési) szolgáltatást a visszaélések észlelése, későbbi visszaélések megelőzése érdekében!
- Állítson be számlájához és kártyájához napi, és tranzakciós limiteket, online vásárlási limitet vagy korlátozást, továbbá kártyájához geolokációs korlátozást (ha van rá lehetőség)!
Hogyan válasszunk erős jelszót?
- Ne legyen ránk jellemző, mert kevés információ birtokában is könnyen kitalálható (pl.: családtag neve + születési dátum egy rövid kereséssel a közösségi oldalakon kideríthető);
- Nem szerencsés, ha a jelszó csak egy szóból áll (például az „almafa” szó biztosan szerepel egy támadó által kipróbálandó jelszavak listájában);
- Jó, ha a jelszó hosszú és többféle karaktert (kisbetű, nagybetű, szám, írásjel) tartalmaz, mert ezzel megnehezíti a brute force technikával való feltörést;
- A legjobb, ha néhány szóból álló jelmondatot választunk, amelyben van kisbetű, nagybetű és írásjel is. Ezt könnyű megjegyezni, azonban nehéz kitalálni, brute force technikával feltörni pedig szinte lehetetlen.
BIZTONSÁGOS TELEFON-HASZNÁLAT
Fel kell készülnünk a csalárd banki hívásokra, hiszen a csalók bárki telefonját megcsörgethetik! Fontos, hogy ismerjük meg előre ezen hívások közös jellemzőit, és szólaljon meg a belső vészcsengőnk, amikor ezeket beszélgetés közben beazonosítjuk. Cselekedjünk megfontoltan, ne essünk pánikba, mert a cél, hogy megvédjük a személyes és érzékeny pénzügyi adatainkat és ezekkel együtt a pénzünket. Ezekre a hívásokra a sürgetés, a pszichikai nyomásgyakorlás a legjellemzőbb, például arra hivatkozik a telefonáló, hogy veszélyben van a pénzünk, vagy bírságot kell fizetnünk, vagy elmulasztunk egy nagyszerű lehetőséget, ezért azonnal cselekedni kell, ő pedig ebben segít nekünk, ezért tegyük azt, amit mond! Ne dőljünk be nekik!
Néhány tipp, hogyan kezeljük ezeket a hívásokat:
- Ha valaki bank, az MNB vagy nyomozóhatóság, vagy más hatóság alkalmazottjaként, képviselőjeként mutatkozik be, éljünk a kereszthitelesítés lehetőségével, ezáltal győződjünk meg róla, hogy valóban a szolgáltatónk hívott, nem egy csaló! A bankok más szolgáltatókkal együtt már dolgoznak erre egységes megoldáson, jelenleg már elterjedt módszer, hogy hívás közben kapunk push-üzenetet a készülékünkre, amit elolvashatunk, ha belépünk a szolgáltató (pl. bank) mobilalkalmazásába, és meggyőződhetünk róla, hogy a szolgáltatónk hív. Továbbá valós banki ügyintézői hívás esetén a hívó fél ismeri a személyes adatainkat. A kérdéseken alapuló kereszthitelesítés során a feltett kérdésekre (például anyja születési neve) a válaszok egyik felét az intézmény ügyintézője adhatja meg, a válaszok másik felét pedig ügyfélként mi magunk!
- Ha bizonytalanok vagyunk bontsuk a vonalat és hívjuk a bankunkat, szolgáltatónkat az ismert számon. Ha úgy érezzük, hogy a hívás valóban fontos és hivatalos, és további intézkedéseket szeretnénk tenni, de nem működik a kereszthitelesítés akkor bontsuk a vonalat és hívjuk a bankunkat, szolgáltatónkat az ismert számon, semmiképp se használjuk a hívó által megadott elérhetőségeket. Inkább keressük meg a bank vagy a pénzügyi intézmény hivatalos weboldalát, és az ott található elérhetőségeket használjuk, hogy további információkat szerezzünk. A csalók gyakran élnek azzal a lehetőséggel, hogy hamis banki oldalakat hoznak létre, ezért mindenképp győződjünk meg arról, hogy tényleg a hivatalos oldalt nézzük, amit célszerű mindig a böngészőbe elmentett könyvjelzőből megnyitni.
- Különösen éljünk a gyanúval, ha a hívó fél olyan bankból hív, amelynek nem vagyunk ügyfele. Mindig a hívó féltől várjuk el, hogy először azonosítsa a bankot, amelynek ügyfelei vagyunk. Ha másik bankból hív, azonnal szakítsuk meg a beszélgetést.
- Tudnunk kell, hogy valós banki ügyintézői vagy a nyomozóhatóság általi hívás esetén soha nem kérdeznek olyan bizalmas információkat, mint az online fiókunk hitelesítő adatai (felhasználónév, jelszó) vagy a kártyaadatok, biztonsági kódok, esetleg más személyes azonosító információk. Ha ilyen jellegű felszólítást kapunk szakítsuk meg a hívást, és hívjuk a bankunkat az ismert/ellenőrzött telefonszámon, hogy mielőbb jelentsük az esetet.
- Telefonbeszélgetés során soha ne adjuk meg másnak a betéti vagy hitelkártyánk PIN-kódját, CVV-kódját, online banki jelszavát vagy egyszer használható, második hitelesítési - például SMS-ben, push üzenetben kapott - kódot! A bankok ügyintézői vagy a nyomozóhatóság sosem kérik el ezeket az információkat!
- Soha ne telepítsünk mások kérésére programot számítógépünkre vagy telefonunkra! A csalók sokszor vírusvédelmi vagy más biztonsági megoldásnak beállítva, álcázva próbálják rávenni áldozatukat arra, hogy visszaéléshez használható programot telepítsenek.
- Ha beszélgetés közben a hívó fél felajánlja, hogy pénzünk védelmében „átkapcsol egy másik bankhoz”, vagy a „bank biztonsági szolgálatához” továbbítaná a hívást „további biztonsági lépések” miatt, azonnal szakítsuk meg a hívást! Ilyet valós banki ügyintéző sosem tesz.
- Soha ne mondjuk meg, ha más befektetésünk megtakarításunk vagy számlánk is van akár a „hívó” banknál akár más intézménynél. A rosszindulatú csalók ezeket a számlákat is megpróbálják majd kifosztani.
BIZTONSÁGOS SZÁMÍTÓGÉP-HASZNÁLAT
Digitális világban élünk, internet nélkül szinte el sem tudjuk már képzelni az életünket. Online vásárolunk, online bankolunk, online tartjuk a kapcsolatot a családdal, ismerősökkel, szükség esetén az iskolával és a munkahelyünkkel is. Tisztában kell lennünk e világ veszélyeivel, és fel kell rá készülnünk!
Az alábbi fontosabb informatikai biztonsági szabályok betartásával biztonságban tudhatjuk számítógépünket, személyes és érzékeny (pl. banki) adatainkat:
- Mindig figyeljük meg az URL-t (böngészősávba írt címet) és győződjünk meg annak eredetiségéről és biztonságosságáról.
- Keressük a weboldal esetleges hamisítására utaló jeleket, például pontatlan helyesírást vagy márkajelzést.
- Legyünk tudatában annak, hogy az internetes keresők megjelenített találatai közt fizetett hirdetések is megjelennek, melyek származhatnak csalóktól is, vezethetnek hamis oldalakra minket.
- Kövessük a bevált módszereket az online vásárlások során és navigáljunk közvetlenül az eredeti webhelyre. A weboldalakat – különösen, ha érzékeny hitelesítő adatokat kell megadni – célszerű mindig a böngészőbe elmentett könyvjelzőből megnyitni.
- Anélkül, hogy meggyőződnék a biztonságosságáról és ellenőriznénk, hogy ténylegesen hová mutatnak (pl. fölé mozgatva az egérmutatót ellenőrizni, hogy nincsenek-e betűcserék az eredeti oldalhoz képest), ne kattintsunk közvetlenül üzenetben (e-mail-ben, social media vagy más felületen) kapott hivatkozásokra, csatolmányokra!
- A hivatkozásra kattintás helyett célszerű mindig beírni az ismert pl. banki webcímet a böngészőbe vagy a böngészőben elmentett könyvjelzőt használni, továbbá a böngészősorban ellenőrizzük, hogy a webhely címének beírására szolgáló mezőben látható-e a lakat, illetve figyeljünk arra, hogy a webcím eleje https legyen. Csak biztonságos kapcsolatot használjunk, azaz nyilvános wifi helyett saját mobilinternetre csatlakozzunk!
- Vásárláskor minden esetben mérlegeljük az előre történő fizetés kockázatait és az utánvétel költségét, és különösen nagyobb összegű vásárlás esetén inkább válasszunk utánvételt!
- Csak a szükséges összeget tartalmazó webkártyával (jellemzően virtuális kártya) fizessünk, és lehetőleg ne mentsük el a kártyaadatokat, legfeljebb a webkártya adatait, de csak megbízhatónak értékelt helyeken (például bank vagy kártyatársaság digitális tárcájában). Alaposan fontoljuk meg a kártyaadatok kiadását olyan oldalakon, amelyek nem közvetlen banki oldalra átirányított felületen kérik azokat.
- A kártyához tartozó PIN kódot kizárólag fizikai terminálon (POS, ATM) adjuk meg. Virtuális vásárláskor a PIN kódot csak a csaló oldalak kérik.
- Ellenőrizzük rendszeresen mobilbanki vagy internetbanki (online) fiókjainkat!
- Ellenőrizzük rendszeresen bankszámlánkat, és a gyanús tevékenységekről tegyünk bejelentést a számlavezető banknál!
- Használjunk erős, komplex jelszavakat, tanuljuk meg, hogyan kell ilyet készíteni (például tartalmazzon kis- és nagybetűt, számot és speciális karaktert is, valamint ne tartalmazzon szótárban szereplő szavakat, és lehetőleg minél hosszabb, akár 12-15 karakter legyen).
- Különösen erős és egyedi jelszavakat használjunk a fontos pénzügyi szolgáltatásokhoz és fiókokhoz.
- Ne használjuk ugyanazt a jelszót több helyen, és ha lehetséges, aktiváljuk a kétfaktoros azonosítást. A kétfaktoros azonosításról bővebb tájékoztatás az alábbi linken elérhető: https://kiberpajzs.hu/hirek/miert-fontos-a-ketfaktoros-hitelesites-tippek-es-tanacsok
- Ne mentsünk el azonosító és hitelesítő adatokat a böngészőben, hanem segítségként használjunk jelszavak tárolását biztosító alkalmazást, jelszószéfet.
- Óvjuk a személyes adatokat és a banki információkat: soha ne osszunk meg személyes információkat, banki vagy más pénzügyi adatokat vagy jelszavakat e-mailben vagy más nem biztonságos csatornákon keresztül, és ne írjuk le papírra.
- Érzékeny információkat ne osszunk meg külső weboldalakon, alkalmazásokban vagy a közösségi médiában.
- Ismeretlen, nem ellenőrzött USB-eszközöket ne csatlakoztassunk a számítógépünkre.
- Ne engedélyezzük a weboldalak részére, hogy új cikk megjelenésekor értesítést küldjenek, beépülő böngésző modult vagy egyéb alkalmazást telepítsenek.
- Frissítsük a szoftvereket rendszeresen: a frissítések rendszerint biztonsági réseket javítanak, és segítenek megakadályozni a kártékony szoftverek terjedését.
- Használjunk megbízható és frissített vírusirtó programot és frissítsük rendszeresen annak adatbázisát. Ez segít megvédeni a számítógépünket a vírusoktól, kémprogramoktól és más kártékony szoftverektől.
- Használjunk tűzfalat, ami segít megakadályozni a nem kívánt hozzáférést a rendszerhez.
- Vigyázzunk a letöltésekkel! Csak megbízható forrásból töltsünk le programokat, alkalmazásokat és más fájlokat. Kerüljük a gyanús oldalakat, és mindig ellenőrizzük a letöltések hitelességét.
- Használjunk VPN-t nyilvános WiFi-hálózatokon: a VPN (virtuális magánhálózat) azért fontos, mert így titkosítani lehet az adatforgalmat, és megakadályozni a potenciális adathalász támadásokat.
- Készítsünk rendszeres biztonsági mentéseket!
SMS-ÉRTESÍTÉS KEZELÉSE
Bár nem lehet teljesen garantálni, hogy soha nem kapunk adathalász SMS-t, számos módszer létezik, amellyel minimalizálni lehet a kockázatokat és védekezni az ilyen támadások ellen.
Íme néhány tipp, amely segíthet megvédeni a telefonunkat az adathalász SMS-ekkel szemben:
- Ne kattintsunk SMS-ben kapott linkekre, különösen, ha a feladó nem ismert, vagy gyanús az abban leírt információ (pl. egy csomag érkezését jelzi, miközben nem is rendeltünk semmit). A linkre kattintva könnyen egy adathalász weboldalon találhatjuk magunkat, ahol megpróbálják megszerezni a személyes adatainkat.
- Soha ne osszunk meg személyes, vagy érzékeny banki információkat (mint például bankkártyaadatokat, jelszavakat vagy személyazonosságot igazoló adatokat) SMS-ben érkező kérésekre válaszolva.
- Ha egy SMS gyanús, mert furcsa, szokatlan (pl. helyesírási hibák vannak benne, vagy olyan kérdéseket tesz fel, amelyekre nem kellene válaszolni), ne reagáljunk rá, és töröljük az üzenetet.
- Telepítsünk megbízható biztonsági alkalmazásokat a telefonunkra, amelyek képesek azonosítani és blokkolni az adathalász SMS-eket, valamint más kártékony tartalmakat.
- Ellenőrizzük, hogy a telefonunk rendelkezik-e beépített spamszűrőkkel az SMS-ek számára, és ha igen, engedélyezzük ezeket a beállításokat. A kártékony SMS-ek szűrése iOS-en és Android operációs rendszeren is lehetséges.
- Androidon a Messages alkalmazás egyszerűbbé és biztonságosabbá teszi a csevegést. Valós időben észleli a spam-et úgy, hogy az alkalmazás az üzenet adatait használja. Ha levélszemét-gyanús üzenetet észlel, elrejti azt a Spam mappában.
- Az iPhone beépített SMS-szűrővel védi használóját a csalárd üzenetektől. Az iOS 16 részét képező iMessage alkalmazás is rendelkezik saját szűrővel, így a spamhívások és a kéretlen üzenetek letiltása iPhone-on könnyedén megoldható.
- Győződjünk meg arról, hogy a telefonunk operációs rendszere és a telepített alkalmazások is mindig frissítve vannak a legújabb verzióra. A frissítések gyakran javítják a biztonsági réseket és minimalizálják a kockázatokat.
BIZTONSÁGOS E-MAIL-HASZNÁLAT
Egyre gyakoribbak a banki ügyfeleket célzó, csaló szándékú adathalász e-mailek, amelyek személyes, pénzügyi vagy biztonsági információik megosztására veszik rá a címzettet. Ezek a levelek azonosnak tűnhetnek azokkal az üzenetekkel, amelyeket a bankok valójában küldeni szoktak: tartalmazzák a valódi e-mailek hivatalos céglogóit, kinézetét és stílusát, esetenként korábbi (hamis vagy valós) levélváltások részleteit is. Általában sürgető hangvételűek, például büntetéssel fenyegetnek arra az esetre, ha a címzett nem válaszol, de arra is kérhetik, hogy töltsön le egy mellékletet, vagy kattintson egy hivatkozásra. A kiberbűnözők arra építenek, hogy az emberek elfoglaltak, és felületes áttekintésre, futó pillantásra a hamis e-mailek igazinak tűnnek. Ennek következtében a címzett nagyobb valószínűséggel veszi komolyan őket, és cselekszik a leírtak szerint.
Ha adathalász e-mail érkezik, fontos az azonnali cselekvés, hogy megvédjük adatainkat és elkerüljük a csalás veszélyét.
Ilyen esetben az ajánlott lépések:
- Ne kattintsunk semmilyen linkre és ne nyissuk meg a mellékleteket! Az adathalász e-mailben található linkek általában hamis weboldalakra vezetnek, ahol megpróbálják megszerezni a bejelentkezési adatainkat vagy más személyes információkat.
- Jelentsük az e-mailt! Használjuk az e-mail-szolgáltató jelentési opcióját, hogy bejelentsük az adathalász e-mailt, továbbá jelezzük az érintett bank(ok) felé is az adathalász kísérletet. Ez segíthet az e-mail-szolgáltatónak azonosítani és blokkolni az adathalász tevékenységet, a banknak pedig abban, hogy más ügyfelek figyelmét felhívja az adathalász kísérletre.
- Ne válaszoljunk ezekre az e-mailekre! A válasszal csak megerősítjük a támadónak, hogy az e-mail-cím aktív és valós.
- Védekezzünk az adathalász támadások ellen! Győződjünk meg arról, hogy az e-mail-szolgáltató megfelelően beállított spamszűrőt és védelmi funkciókat alkalmaz. Emellett használjunk megbízható vírusirtó programot és rendszeresen frissítsük a szoftvereket.
- Ellenőrizzük a feladó e-mail-címét! Vizsgáljuk meg alaposan a feladó e-mail-címét, és ellenőrizzük, hogy valóban az adott cégtől vagy személytől érkezett-e az e-mail. Az adathalászok gyakran használnak hamis e-mail-címeket, amelyek hasonlítanak a valódiakra (pl. hasonlónak tűnő betűket használnak: az r és az n betű egymás mellett (rn) megtévesztésig hasonlít az m betűre).
- Változtassuk meg a jelszavunkat! Ha utólag jövünk rá, hogy illetéktelenek megszerezték a jelszavunkat, vagy akár figyelmetlenségből, tévedésből mi magunk adtuk azt meg egy gyanús e-mailben található linken, azonnal változtassuk meg a jelszót a megfelelő weboldalon és banki jelszó kiadása esetén haladéktalanul vegyük fel a kapcsolatot a bankunkkal is az esetleges károk megelőzése érdekében. Ha a jelszót máshol is használtuk, változtassuk meg minden webhelyen, hogy minimalizáljuk a kockázatot.
Legyen óvatos!
A legjobb védekezés az éberség, az óvatosság és a tudatosság!