#tippek és tanácsok

Miért fontos a kétfaktoros hitelesítés?

2024. április 17. szerda

A hitelesítés olyan folyamat, amely lehetővé teszi, hogy felhasználóként azonosítsuk önmagunkat. Az egyfaktoros hitelesítésen – általában – a felhasználónév, valamint a hozzá tartozó jelszó megadását kell érteni. A kétfaktoros hitelesítés célja éppen az, hogy az azonosítást két különböző, egymástól eltérő módon tegyük meg.

Bár sokak számára hangozhat idegenül ez a kifejezés, valójában évtizedek óta élünk a kétfaktoros hitelesítés előnyeivel. A bankkártyák használata pontosan ezen az elven működik. A bankkártya birtoklásán túl egy PIN-kódra is szükségünk van ugyanis, ha 15 000 forint felett szeretnénk fizetni, vagy ha egy ATM-nél szeretnénk pénzügyi tranzakciót intézni. Így hiába szerzi meg valaki a bankkártyánkat, a PIN-kód nélkül csak korlátozottan tud visszaélni vele.


A hitelesítésnek három típusát különböztetjük meg:

  • tudásalapú hitelesítés: amikor a hitelesítést az általunk ismert információkkal végezzük el (PIN-kód, jelszó);
  • tulajdonságalapú hitelesítés: amikor valamilyen tulajdonság alapján hitelesítjük magunkat (ujjlenyomat, arcfelismerés);
  • birtoklásalapú hitelesítés: amikor van valamink, amivel hitelesítjük magunkat (bankkártya, mobiltelefon, e-mail-fiók, e-személyi, token).

A kétfaktoros hitelesítés azt jelenti, hogy a fentiek közül legalább két különböző hitelesítési formát együtt használunk a magasabb fokú biztonság érdekében.


A kétfaktoros hitelesítés lényege


A kétfaktoros hitelesítést úgy kell elképzelni, mint egy olyan ládát, amelyet két lakattal zártunk le.

  • Az első lakat kinyitásakor általában tudnunk, ismernünk kell valamit. Ez a felhasználónév-jelszó párosunk, ami ha nem elég komplex, illetve ritkán változtatjuk meg, akkor könnyen elérhetővé válhat illetéktelenek számára.
  • A második lakat mások számára nehezen megismerhető azonban, hiszen vagy rendelkeznünk kell egy tulajdonsággal (pl. ujjlenyomat), vagy birtokolnunk kell valamit (pl. mobiltelefon) annak érdekében, hogy kinyithassuk.
  • Amennyiben mindkét lakatot kinyitjuk, a láda és a benne rejlő értékek elérhetővé válnak.


A pénzügyeink területén a „második lakat” általában mint CVV/CVC-kód, SMS-ben érkező hitelesítő kód vagy push üzenet formájában jelenik meg. Ezért nagyon fontos, hogy a pénzügyeinkhez használt vagy kapott hitelesítési kódokat senkinek ne adjuk meg, hiszen azzal valójában megszerzi a hozzáférést a második biztonsági faktorunkhoz (második lakatunkhoz) és azon keresztül a személyes adatainkhoz, valamint az értékeinkhez, a megtakarításainkhoz.


Biztonsági tippek:

  • Soha ne adjuk meg senkinek a bankkártyaadatainkat, illetve az internet- vagy mobilbanki szolgáltatásunk felhasználói azonosítóját vagy a jelszavunkat!
  • Amennyiben úgy kapunk hitelesítő vagy megerősítő kódot, hogy nem mi akartunk bejelentkezni, ez jelezheti számunkra, hogy valaki a nevünkben próbálkozott. Ilyenkor valószínűsíthető a jelszavunk kompromittálódása, emiatt cseréljük le azt!
  • Ha felmerül bennünk a gyanú, hogy valaki a nevünkben próbál bejelentkezni a fiókunkba, azonnal változtassuk meg az adott rendszerhez tartozó jelszavunkat!
  • Bizonyos alkalmazásoknál (pl. Facebook) lehetőséget kapunk, hogy eldöntsük, szeretnénk-e a kétfaktoros hitelesítést, vagy sem. Javasoljuk, hogy ilyenkor mindig éljünk ezzel a lehetőséggel!