#rólunk

AnyDesk alkalmazással fértek hozzá bűnözők magyar emberek bankszámláihoz

2024. június 7. péntek


Az ukrán és a magyar rendőrök közös együttműködés keretében léptek fel a banki csalásokra szakosodott szervezett bűnözői csoport ellen. Hónapok óta tartó nyomozás után olyan bűnszervezetet lepleztek le, amelynek tagjai magukat Magyarországon működő pénzintézet alkalmazottjának adták ki magukat. A hívások során az AnyDesk alkalmazást töltették le a károsultakkal, melyek segítségével jogtalanul hajtottak végre utalásokat.

A banki ügyfélszolgálatokat utánzó call-centerekben a csalás szervezői tucatnyi operátort alkalmaztak, akik a vezetőik utasítására hívták fel a kiszemelt sértetetteket, majd a beszélgetés során azt állították, hogy titkos információt kell közölniük az ügyfeleikkel. Ehhez arra kérték őket, hogy telepítsenek egy speciális alkalmazást az eszközeikre. Így - az utasítás végrehajtása után - hozzáfértek a bankszámláikhoz, és azokról különböző összegeket utaltak el fiktív személyek számláira. A bűnszervezetet irányító 29 éves férfi az operátoroknak heti 100 ezer dollár bevételt tűzött ki célul. A bűnüldöző szerveknek sikerült részletesen feltárniuk a pénzmozgások útvonalát is.

A nyomozás eddigi eredményeként több mint 30 sértettet és közel 360 millió forintnak megfelelő kárösszeget azonosítottak a rendőrök.


MIT TEGYEN, HOGY NE VÁLJON ANYDESK CSALÁS ÁLDOZATÁVÁ?

  • Kezelje óvatosan, fenntartással a kéretlen telefonhívásokat!
  • Ha sürgető hangnemű telefonhívást kap, legyen mindig szkeptikus! Minél sürgetőbb a hívó fél, annál gyanúsabb! Lassítson és gondolja át alaposan, hogy mit is kérnek valójában!
  • Amennyiben felmerül Önben a kétely, hogy csalóval beszélhet, mielőbb szakítsa meg a hívást, és keresse fel az érintett intézményeket a további lépésekkel kapcsolatban (pl. banki megkeresésnek álcázott hívás esetén saját bankunkat)!
  • Gyanús telefonhívás esetén ne adjon meg személyes adatokat, és szakítsa meg a beszélgetést!
  • Soha ne telepítsen mások kérésére programot számítógépére vagy telefonjára! A csalók sokszor vírusvédelmi megoldásnak beállítva, álcázva próbálják rávenni áldozatukat arra, hogy visszaéléshez használható programot telepítsenek.
  • AnyDesk szoftvert használva soha ne írja be személyes érzékeny adatait sehova, hiszen az irányítás átvételével könnyen ellophatják azokat a bűnözők!
  • Jelenjen meg „piros jelzés” Önben, ha idegenek azt kérik, hogy lépjen be privát banki felületére!
  • Ha a kijelzett telefonszám valóban a bank ügyfélszolgálati telefonszáma, az sem garancia arra, hogy tényleg onnan keresik. Annak ellenőrzésére, hogy az illető valóban az, akinek mondja magát, keresse meg a szervezet telefonszámát (a weboldalán vagy online kereséssel), és lépjen vele kapcsolatba közvetlenül a bankkal!
  • Az ellenőrzéshez ne használja a hívó által megadott telefonszámot! A szám hamis lehet, vagy kifejezetten a csaláshoz is létrehozhatták.
  • A csalók az interneten könnyen megszerezhetik az alapvető információkat Önről vagy a vállalatról, amelynek dolgozik, például a közösségimédia-profilok felhasználásával. Nem bízhat meg a hívóban csak azért, mert ő ismeri ezeket az adatokat.
  • Ha hitelesnek gondolja a telefonhívást, akkor is kérjen keresztazonosítást, melynek során a feltett kérdésekre (például anyja születési neve) a válaszok egyik felét az intézmény ügyintézője adja meg, a válaszok másik felét pedig az ügyfél!
  • Soha ne adja meg a betéti vagy hitelkártyája PIN-kódját, CVV-kódját, online banki jelszavát vagy egyszer használható, második hitelesítési kódot! A bankok sosem kérik ezeket az információkat!
  • Soha ne utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet.


A csalási szándékú hívásokat azonnal jelentse a bankjának!

Ha netán mégis megkárosítottak bennünket, jelentsük a Rendőrségen az esetet!