Az MNB felkészül az Apple miatti kibercsalásokra, és vizsgálja az utasbiztosításokat
2024. július 16. keddGyorsan lépett az Apple-ügy kapcsán az MNB. Kiderült, hogy nem a magyarországi bankoknál volt a probléma, és nem is kibercsalásról volt szó – mondta az Indexnek Dr. Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti és fogyasztóvédelmi alelnöke.
Az interjúban felhívta a figyelmet arra, hogy az MNB eddigi tapasztalata szerint minden rendkívüli esemény – akár egy bankfúzió, informatikai fejlesztés miatti bankszünnap vagy a mostani eset – nyomán felerősödnek az ügyfelekkel szembeni adathalász próbálkozások. Most akár újabb ilyen hullám jöhet.
Ha az MNB ilyet érzékelne, maga is felkészül, és azonnal riasztja a KiberPajzs-együttműködésben vele dolgozó hatóságokat és bankokat, illetve a nyilvánosságot.
Éppen ezért arra kér mindenkit, hogy legyen óvatos!
Nem zárható ki, hogy rövidesen kibercsalók keresik meg az ügyfeleket sms-ben, telefonon vagy e-mailben a bank vagy a webáruház nevében, hogy adják meg a bankszámla- vagy kártyaadataikat. Azt fogják hazudni, hogy még további problémák, levonások vannak Apple-ügyben, és „ők majd segítenek”.
Az alelnök azt tanácsolja, hogy:
- senkivel, soha ne osszuk meg jelszavainkat,
- ne válaszoljunk a csalóknak,
- ne töltsük le a felajánlott „vírusirtó” kémprogramjaikat sem,
- a megszokott banki ügyfélszolgálati számon érdeklődjünk a történtekről.
Az intézmények az MNB felhívására online csalásokkal kapcsolatos információs aloldalt hoztak létre, melyen az ügyfelek tájékozódhatnak a csalás megelőzéséről, elkerüléséről és teendőikről, amennyiben csalás áldozatául esetek.
Az MNB alelnöke emellett az interjúban arról beszélt, hogy
- az Apple-ügy egyúttal arra is rámutat, hogy a bankoknak az eddigieknél hatékonyabban kellene figyelniük az ügyfelek számláinak kártyás terheléseit,
- az intézmények által szolgáltatott adatok és az ügyféljelzések alapján az MNB még értékeli az azonnali vizsgálatindítás szükségességét, amiben elsődlegesen a pénzforgalmi szabályoknak megfelelő ügykezelést vizsgálnák,
- mindent meg kell tenni hazai és uniós szinten is a fizetési műveletekben szereplő harmadik felek felelősségének, feladatainak a tisztázására,
- a felügyelet áttekinti azt is, hogy a légitársaságok járatkésései kapcsán egyértelműek-e ma az utasbiztosítók kártérítésre vonatkozó szerződéses feltételei,
- ugyancsak górcső alá veszik azt, hogy az ügyfeleket milyen pontosan tájékoztatják az utasbiztosítók arról, hogy külföldi megbetegedés esetén az ellátási díjakat közvetlenül a biztosító fizeti a kórháznak, vagy azt az ügyfélnek kell megelőlegeznie.