#tippek és tanácsok

Az MNB felkészül az Apple miatti kibercsalásokra, és vizsgálja az utasbiztosításokat

2024. július 16. kedd

Gyorsan lépett az Apple-ügy kapcsán az MNB. Kiderült, hogy nem a magyarországi bankoknál volt a probléma, és nem is kibercsalásról volt szó – mondta az Indexnek Dr. Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti és fogyasztóvédelmi alelnöke.

Az interjúban felhívta a figyelmet arra, hogy az MNB eddigi tapasztalata szerint minden rendkívüli esemény – akár egy bankfúzió, informatikai fejlesztés miatti bankszünnap vagy a mostani eset – nyomán felerősödnek az ügyfelekkel szembeni adathalász próbálkozások. Most akár újabb ilyen hullám jöhet.

Ha az MNB ilyet érzékelne, maga is felkészül, és azonnal riasztja a KiberPajzs-együttműködésben vele dolgozó hatóságokat és bankokat, illetve a nyilvánosságot.

Éppen ezért arra kér mindenkit, hogy legyen óvatos!

Nem zárható ki, hogy rövidesen kibercsalók keresik meg az ügyfeleket sms-ben, telefonon vagy e-mailben a bank vagy a webáruház nevében, hogy adják meg a bankszámla- vagy kártyaadataikat. Azt fogják hazudni, hogy még további problémák, levonások vannak Apple-ügyben, és „ők majd segítenek”.

Az alelnök azt tanácsolja, hogy:

  • senkivel, soha ne osszuk meg jelszavainkat,
  • ne válaszoljunk a csalóknak,
  • ne töltsük le a felajánlott „vírusirtó” kémprogramjaikat sem,
  • a megszokott banki ügyfélszolgálati számon érdeklődjünk a történtekről.

Az intézmények az MNB felhívására online csalásokkal kapcsolatos információs aloldalt hoztak létre, melyen az ügyfelek tájékozódhatnak a csalás megelőzéséről, elkerüléséről és teendőikről, amennyiben csalás áldozatául esetek.

Az MNB alelnöke emellett az interjúban arról beszélt, hogy

  • az Apple-ügy egyúttal arra is rámutat, hogy a bankoknak az eddigieknél hatékonyabban kellene figyelniük az ügyfelek számláinak kártyás terheléseit,
  • az intézmények által szolgáltatott adatok és az ügyféljelzések alapján az MNB még értékeli az azonnali vizsgálatindítás szükségességét, amiben elsődlegesen a pénzforgalmi szabályoknak megfelelő ügykezelést vizsgálnák,
  • mindent meg kell tenni hazai és uniós szinten is a fizetési műveletekben szereplő harmadik felek felelősségének, feladatainak a tisztázására,
  • a felügyelet áttekinti azt is, hogy a légitársaságok járatkésései kapcsán egyértelműek-e ma az utasbiztosítók kártérítésre vonatkozó szerződéses feltételei,
  • ugyancsak górcső alá veszik azt, hogy az ügyfeleket milyen pontosan tájékoztatják az utasbiztosítók arról, hogy külföldi megbetegedés esetén az ellátási díjakat közvetlenül a biztosító fizeti a kórháznak, vagy azt az ügyfélnek kell megelőlegeznie.

Az interjú teljes terjedelemben itt olvasható.