Ahogy beköszöntött az ünnepi ajándékvadászat, záporoznak a „csak ma érvényes” ajánlatok, a csalók is felkészülten várják a kapkodó vásárlókat. Azonban, ha nem figyelünk, nem biztos, hogy azt fogjuk megajándékozni, akit eredetileg szerettünk volna. A felfokozott hangulat, sürgetettség és az online vásárlási láz könnyen odavezethet, hogy csalókhoz kerül az ajándékokra szánt pénzünk.
Minden korcsoport célpontja a csalóknak, és a különböző korcsoportokra eltérő módszereket alkalmaznak, kiválasztva a leghatékonyabbat. Sokan a fiatalabb korosztályból esnek áldozatul, hiszen gyakrabban vásárolnak impulzívan, kevésbé figyelnek a gyanús jelekre, és természetesnek veszik, ha üzenetben érkezik egy link, amire csak rá kell kattintani.
Miért nőhet meg még jobban az ünnepi időszakban a próbálkozások száma?
- Túl sok az információ: akciók, hírlevelek, üzenetek érkeznek hozzánk minden platformon és nagyon nehéz eldönteni, mi valódi és mi az átverés.
- Erőteljes időnyomás, sürgetettség: „Már csak ma érvényes!”, „Nem ér ide az ajándék!”.
- Új nevek, új feladók: a sok rendelés kapcsán már nem biztos, hogy tudjuk honnan mi jön és a számos webshop és futárcég között nem tűnik gyanúsnak egy-egy ismeretlen e-mail-cím, vagy ismeretlen forrástól érkező üzenet.
- Folyamatos adatkérés: az ajándékok rendelése során ma már szinte természetes, hogy elkérik a kártyaadatainkat és a csalók még sok egyéb információt is, amivel később vissza tudnak élni.
- Erős érzelmek: az ünnepi időszakot erős érzelmek is jellemzik, az érzelemmel teli állapotban pedig a racionalitásunk szintje csökkenhet, amit a csalók könnyen ki is használhatnak.
Hogyan védekezhetünk?
- Ha valami bármilyen okból túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az valószínűleg nem az.
- Ha siettetik, ha időnyomás alatt tartják: álljon meg, és alaposan ellenőrizze a körülményeket.
- Ismeretlen feladó: legyünk gyanakvóak, különösen, ha adatot akarnak kicsalni. Kérdezzünk vissza és más forrásból ellenőrizzük a feladó, kapcsolatfelvevő kilétét.
- Jelszó, azonosító kód: ezeket soha ne adjuk meg gyanús linkre kattintva vagy telefonhívás során.
Ha valami gyanús:
- nyissuk meg külön a webshop, a futárszolgálat, vagy a bank hivatalos weboldalát,
- ellenőrizzük az e-mail-címet és a domain nevet,
- kérjünk másodvéleményt egy ismerőstől,
- és ne féljünk felhívni a bankunkat – akkor is, ha valaki épp erről próbál lebeszélni.
Az eredeti hír az Economx oldalán olvasható.