Kibercsalási ügyben nyert pert a Kúrián a Pénzügyi Békéltető Testület
2025. március 19. szerdaNem volt súlyosan gondatlan, mert nem volt tisztában a magatartása következményeivel az az ügyfél, aki egy kibercsalóval osztotta meg egy, a valódira hasonlító hamis banki weboldalon bizalmas azonosítóit – mondta ki a Kúria jogerős döntése. A banknak így meg kell térítenie a fogyasztó kárát.
Egy ügyfél azért fordult az MNB belül működő, szakmailag független Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT), mert bankja elutasította anyagi megtérítési igényét. Az ügyfél egy online apróhirdetési portálon akart egy terméket eladni, ám kibercsaló „vevője” egy banki weblaphoz hasonlító adathalász internetes oldalra kalauzolta, ahol az ügyfél megadta bizalmas azonosítóit.
Ezekkel a csaló az ügyfél számlájáról először 1 forint átutalását kezdeményezte, majd később nagyösszegű terhelés történt az ügyfél tudta vagy beleegyezése nélkül. A bank rendszere ugyanis úgynevezett megbízható partnerként mentette el az átutalás kedvezményezettjét a csaló cselekményének eredményeképpen. Ez lehetővé tette, hogy a csaló ezután már erős ügyfélhitelesítés nélkül további nagyobb összeget utaljon át ugyanazon kedvezményezettnek.
A PBT ajánlásban hívta fel a bankot az ügyfél által jóvá nem hagyott fizetés összegének megtérítésére, mert szerinte a fogyasztó súlyos gondatlansága (amely miatt a bank mentesülne a megtérítési kötelezettség alól) nem állt meg. Az ügyfél ugyanis nem szerezhetett tudomást arról, hogy a kedvezményezettet megbízható partnerként is rögzítik, s nem láthatta előre a további jóvá nem hagyott utalás veszélyét.
A PBT ajánlását a bank perben támadta meg. Bár az elsőfokú bíróság a bank keresetét elutasította, a hitelintézet fellebbezése után a másodfokú bíróság jogerősen hatályon kívül helyezte a békéltetői ajánlást. A másodfokú bíróság szerint adatai kiadásával az ügyfél súlyosan gondatlanul járt el, ezért a banknak nem kell a kárát megtérítenie.
A PBT felülvizsgálati kérelmével a Kúriához fordult, amely nyomán a Kúria hatályon kívül helyezte a jogerős ítéletet, és helybenhagyta az elsőfokú bíróság döntését. Indokolása szerint a konkrét esetben az ügyfél nem láthatta előre az őt érő kárt, szándéka nem terjedt ki a partnermentésre – sőt arról semmilyen formában nem szerzett tudomást – ezért nem volt, nem lehetett súlyosan gondatlan.
A Kúria azt is kifejtette, hogy nem általában, hanem személyre szabottan kell vizsgálni, hogy egy ügyfél magatartása szándékosnak vagy súlyosan gondatlannak minősül-e (ami miatt a bank mentesülne a kártérítéstől).
A Kúria ítélete azért nagy jelentőségű, mert az jogkérdésekben köti az alsóbb fokú bíróságokat, és a PBT-hez forduló kérelmezők hasonló ügyeiben útmutatásul szolgálhat. Figyelembe veendő tehát minden hasonló ügyben.
A védekezés alapeszközei:
- Nem szabad kiadni a banki műveletekhez szükséges személyes adatokat (többek között mobil- vagy internetbanki belépési azonosító, jelszó, jóváhagyó kód, bankkártya-hitelesítési adat)!
- Nem szabad letölteni a digitális eszközökre távoli hozzáférést biztosító alkalmazásokat (többek között AnyDesk, TeamView, RustDesk)!
- Nem szabad olyan e-mailekben szereplő linkekre kattintani, amely hamis intézményi internetbanki oldalra irányítja őket!
- Csalók küldenek emailt a NAV nevével visszaélve figyelmeztetés 2025. március 20. csütörtök
- Figyelem! Új csalási módszer terjed a parkolóautomatáknál! – Legyen óvatos! figyelmeztetés 2025. március 17. hétfő
- Hamis MNB ügyfél-elégedettségi kérdőívvel támadnak a kibercsalók figyelmeztetés 2025. március 6. csütörtök