#tippek és tanácsok

Legyen óvatos a Facebook Marketplacen!

2024. május 30. csütörtök

Bár nagyon kényelmes, hogy könnyen elérhetőek a telefonunkra telepített alkalmazások (pl. Facebook) és online adok-veszek felületek (pl. Jófogás), ahol többezer eladóval és vásárlóval vehetjük fel a kapcsolatot, a kényelmet azonban sajnos nem csak mi élvezzük: az internetes csalóknak ez ugyan olyan jó lehetőség a visszaélésekre. Az internet által nyújtott anonimitás fátyla mögül próbálnak minket becsapni különböző tisztességtelen módszerekkel, megtévesztéssel, kihasználva a jóhiszeműségünket és a hirtelen örömből származó ideiglenes meggondolatlanságunkat, amikor meglátunk egy jó üzletet.


A Nemzeti Kibervédelmi Intézet alábbi összefoglalójának segítségével megtudhatjuk hogyan zajlik ez a csalástípus, és kapunk néhány tippet is, amiből felismerhető, ha csalóval találkozunk az internet homályában:

A csalás menete:

1. Kapcsolatfelvétel

Miután meghirdettük az eladni kívánt termékünket rendszerint perceken belül érkezik egy gyanútlannak tűnő, érdeklődő, udvarias üzenet a termék meglétéről. A csalók mindig gyors kapcsolatfelvételre törekednek, amivel azonnali, nem átgondolt cselekvésre próbálnak minket ösztönözni.

2. Jól ismert futárszolgálat hírnevének kihasználása

Ezt követően a személyes találkozást elkerülve, különböző indokokra (például a távolságra) hivatkozva a potenciális csaló felajánlja, hogy a lakcímünkre megrendeli a csomag küldéséhez szükséges Foxpost /GLS /Jófogás futárszolgálatot.

3. Az érzelmi trigger

Gyanúra adhat okot, hogy a csaló abban az esetben is „megrendeli a futárt”, illetve jelzi, hogy „már ki is fizette” a terméket, amennyiben mi visszautasítottuk vásárlási szándékát. A szállítás sikeres végrehajtásához pedig az általa megküldött, feltehetően adathalász hivatkozáson keresztül személyes adataink megadására kér minket.


Mik az intő jelek?

A vásárlás során a szállítás anyagi-, és adminisztratív terhét minden esetben udvariasan felajánlják és átvállalják. Azonban a cselekedet mögött gyanúra okot adó szándék bújhat meg. Az általuk megküldött linkkel szeretnének minket eljuttatni az adathalász oldalra, ahol adataink megadására kérnek minket.

Amennyiben a vevő nem érdeklődik a termék részletei iránt, de egyből a fizetésre, valamint a szállításra terelné a beszélgetést érdemes gyanakodni.

Mit tehetünk, hogy elkerüljük a bajt

Eladóként mindig gondoskodjunk mi magunk a szállításról!
Mindig vállaljuk a szállítás adminisztratív terhét, hisz a futár megrendeléséhez számos olyan információra is szükség lehet, amely a potenciális vásárlónak nem áll a rendelkezésére.

Sok fontos információt kapunk a témában a Facebook-tól ezen linken:

A csalás felismerése | Facebook

A legfontosabb: az interneten történő vásárlás és eladás mindig legyen egy előre megtervezett folyamat!
Amennyiben előre megtervezzük a folyamat lépéseit, a platform megválasztásától kezdve a szállításig kevesebb esélye lesz annak, hogy a hirtelen megjelenő, érzelmeinkre ható „kihagyhatatlan” ajánlatok által csalás áldozataivá válunk.

Amennyiben megtörtént az átverés, vagy felmerül bennünk ennek gyanúja, jelezzük a Facebooknak!
Eladó jelentése a Facebook Marketplace felületen
A Facebook Marketplace felületen történt csalás jelentése

A Nemzeti Kibervédelmi Intézet cikkét az alábbi linkre kattintva olvashatja:

KiberKedd: Az online vásárlók legnagyobb hibái – Te is elköveted őket? | Nemzeti Kibervédelmi Intézet (gov.hu)