#figyelmeztetés

MNB fogyasztóvédelmi kampány: Pénzügyi és digitális biztonságban a meghitt karácsonyért

2023. november 27. hétfő


Az MNB Adventi naptára 24 napon át 24 pénzügyi tanácsot ad közösségi médiafelületein – ezzel indítja el a jegybank a karácsonyi és az év végi felelős vásárlást, hitelfelvételt és digitális biztonságot támogató idei kampányát. A vásárlások online útra terelődése, az egyre kifinomultabb bűnözői módszerek időszakában egyre fontosabb az ügyfelek tudatosságának erősítése. „A hitel nem ajándék!” pénzügyi fogyasztóvédelmi tematikus oldal cikkeinek, kisfilmjeinek, tanácsadó programjainak célja, hogy ne fölösleges adósságot vigyünk a fenyő alá.


Az idei II. negyedévben a bankkártyás vásárlások közel 30 százalékát, 1,23 ezer milliárd forintot online, különböző webshopokban költött el a lakosság. Ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt a kártyás visszaélések száma, ami a karácsony előtt erősödő forgalomban tovább emelkedhet. A kiberbűnözők ebben az időszakban is a figyelmetlenségünkre, befolyásolhatóságunkra, át nem gondolt döntéseinkre számítanak. Az internetes bankolás és online vásárlás során ezért fokozott óvatosság ajánlott!


A leggyakrabban előforduló csalási módszerek közé tartoznak az online csomagküldési szolgáltatókhoz, online piacterekhez, webáruházakhoz kapcsolódó átverések. E szolgáltatók nevében karácsony közeledtével egyre több adatszerző e-mailt és sms-t küldhetnek majd a csalók, így – főképp, ha tényleg vannak online rendeléseink – érdemes fokozott figyelemmel eljárni ezek megnyitásakor, elolvasásakor, valamint körültekintőnek lenni az alkalmazások letöltése során. Ha ismeretlen a szolgáltató vagy a levél feladója, bizalmas banki adatainkat kérik el vagy internetes program telepítését kezdeményezik, akkor érdemes azonnal törölni az adathalász levelet. Ha valóban küldeményt várunk, hívjuk fel közvetlenül a csomagküldőt az általunk már ismert, hivatalos telefonszámukon, és ott érdeklődjünk a részletekről.


A vásárlási hajrá előtt az MNB honlapján tanácsok olvashatók a karácsonyi online vagy kártyás vásárlások kapcsán a digitális biztonságról, a kiberbűnözők elleni védekezés lehetőségeiről. Érdemes felkeresni a témában a Nemzeti Kibervédelmi Intézet honlapját is.


Év végén emellett hagyományosan megugrik a rövid futamidejű, kis összegű fogyasztási hitelek igénylése és összege is: sokan ezek révén vásárolnak karácsonyi ajándékot szeretteiknek. A csökkenő infláció időszakában is kiemelten fontos, hogy körültekintően mérlegeljük anyagi helyzetünket, teherviselő képességünket.


A hitelszerződés aláírása előtt célszerű tájékozódni az adott fogyasztási hiteltípus – pl. személyi kölcsön, áruhitel, folyószámlahitel, hitelkártya – teljes hiteldíjáról (THM), törlesztőrészletének mértékéről és a törlesztés módjáról, futamidejéről, a teljes visszafizetendő összeg nagyságáról, az előtörlesztés, szerződésmódosítás módjáról, s az esetleges késedelem, nemfizetés következményeiről is. A felelős hitelfelvétel szempontjait az MNB Pénzügyi Navigátor kisfilmjében is összefoglalta.


A jegybank a kampány keretében ünnepi költségvetés-tervező mintát is közreadott, amellyel – tartalékaink, a várható kiadások és bevételek, illetve a tervezett ajándékok, egyéb karácsonyi, újévi költségek számbavételével – egyszerű, év végéig szóló pénzügyi tervet készíthetünk. Ennek segítségével eldönthetjük, hogy saját erőből vagy csak hitelfelvétellel tudjuk fedezni a karácsonyi kiadásainkat. A kiadástervezéshez további hasznos tippek olvashatók a Tervezze meg kiadásait! című Pénzügyi Navigátor füzetben, a számításokhoz pedig segítséget nyújt az MNB Háztartási költségvetés-számító kalkulátora.


A „zöld karácsony” támogatása érdekében a jegybank tippeket ad a fenntartható ünnepekhez is. A decemberben megugró fogyasztást, és ezzel együtt a környezetterhelés mértékét, a keletkező hulladékok mennyiségét is csökkentjük például, ha házilag készítünk ajándékot, illetve, ha a felnőttek közös döntéssel csak szimbolikus ajándékokat adnak egymásnak.


Idén először az MNB pénzügyi fogyasztóvédelmi Adventi naptárat is készít a közösségi média felületein, amelyben 24 napon keresztül 24 üzenetet/tippet oszt meg követőivel.