#tippek és tanácsok

Újabb intézkedések a banki csalások ellen

2024. november 11. hétfő

Az MNB ajánlása nyomán idén szeptembertől számos bank az ügyfeleket védő intézkedéseket léptetett életbe. Ezek révén előzetesen, illetve akár az utolsó pillanatban is megakadályozhatjuk a banki kibercsalók támadását. Az alábbiakban ezeket mutatjuk be.

Átutalási limit

A készpénzfelvétel, online vagy bolti kártyás vásárlások mellett a bankok az átutalásoknál is limiteket állítanak be. E lépés minket véd, mert a csalók (ha megszerezték banki azonosítóinkat) jellemzően átutalnák az összes megtakarításunkat.

A beállított limiteket döntésünk szerint díjmentesen csökkenthetjük vagy növelhetjük. Utóbbinál viszont – szintén a mi védelmünk érdekében – a bankunk két sikertelen kísérlet esetén akár 24 órán keresztül korlátozhatja az újabb próbálkozási lehetőséget, és fel is hívhat minket, hogy meggyőződjön arról, mi kezdeményeztük-e a módosítást.

Azonnali értesítés

Hitelintézetünknek ezentúl ingyenesen, azonnal értesítenie kell minket a bankszámlánkkal kapcsolatos eseményekről (pl. fizetési művelet történt, megváltoztatták a jelszavunkat, telefonszámunkat, vagy a számlánkhoz új bankkártyát aktiváltak, új készülékről léptek be az internet- vagy mobilbankunkba).

Ha ezeket nem mi indítottuk, saját érdekünkben haladéktalanul értesítsük bankunkat!

Titkos kód

Amennyiben telefonon szoktunk egyeztetni a bankunkkal, titkos kódot kaphatunk, és ha a beszélgetés elején a banki ügyintéző ezt nem ismerné, rögtön tudhatjuk, hogy csalásról van szó. Több banknál emellett lehetőség van arra is, hogy a mobil- vagy internetbankunkba belépve már a hívás során ellenőrizzük, hogy valóban a megszokott banki ügyfélszolgálattól keresnek-e minket.

Letiltható hiteligénylés

Olyan bűnözők is vannak, akik egyes ügyfelektől nemcsak a számlaösszegüket vették el, de még online hitelt is felvettek a nevükben. Épp ezért ősztől megtilthatjuk a bankunknál az elektronikus hitelfelvétel lehetőségét (miközben személyesen, esetleg videóbanki azonosítással továbbra is megtehetjük azt).

Banki visszaélésszűrő rendszerek

A bankoknak emellett fejleszteniük kell a valós idejű informatikai visszaélésszűrő rendszereiket. Emellett egyébként is figyelniük kell a gyanús, részünkről nem a megszokott időben vagy módon indított, esetleg kirívó összegű digitális tranzakciókat. Ha ilyet tapasztalnak, azonnal értesíteniük kell minket.