Újabb intézkedések a banki csalások ellen
2024. november 11. hétfőAz MNB ajánlása nyomán idén szeptembertől számos bank az ügyfeleket védő intézkedéseket léptetett életbe. Ezek révén előzetesen, illetve akár az utolsó pillanatban is megakadályozhatjuk a banki kibercsalók támadását. Az alábbiakban ezeket mutatjuk be.
Átutalási limit
A készpénzfelvétel, online vagy bolti kártyás vásárlások mellett a bankok az átutalásoknál is limiteket állítanak be. E lépés minket véd, mert a csalók (ha megszerezték banki azonosítóinkat) jellemzően átutalnák az összes megtakarításunkat.
A beállított limiteket döntésünk szerint díjmentesen csökkenthetjük vagy növelhetjük. Utóbbinál viszont – szintén a mi védelmünk érdekében – a bankunk két sikertelen kísérlet esetén akár 24 órán keresztül korlátozhatja az újabb próbálkozási lehetőséget, és fel is hívhat minket, hogy meggyőződjön arról, mi kezdeményeztük-e a módosítást.
Azonnali értesítés
Hitelintézetünknek ezentúl ingyenesen, azonnal értesítenie kell minket a bankszámlánkkal kapcsolatos eseményekről (pl. fizetési művelet történt, megváltoztatták a jelszavunkat, telefonszámunkat, vagy a számlánkhoz új bankkártyát aktiváltak, új készülékről léptek be az internet- vagy mobilbankunkba).
Ha ezeket nem mi indítottuk, saját érdekünkben haladéktalanul értesítsük bankunkat!
Titkos kód
Amennyiben telefonon szoktunk egyeztetni a bankunkkal, titkos kódot kaphatunk, és ha a beszélgetés elején a banki ügyintéző ezt nem ismerné, rögtön tudhatjuk, hogy csalásról van szó. Több banknál emellett lehetőség van arra is, hogy a mobil- vagy internetbankunkba belépve már a hívás során ellenőrizzük, hogy valóban a megszokott banki ügyfélszolgálattól keresnek-e minket.
Letiltható hiteligénylés
Olyan bűnözők is vannak, akik egyes ügyfelektől nemcsak a számlaösszegüket vették el, de még online hitelt is felvettek a nevükben. Épp ezért ősztől megtilthatjuk a bankunknál az elektronikus hitelfelvétel lehetőségét (miközben személyesen, esetleg videóbanki azonosítással továbbra is megtehetjük azt).
Banki visszaélésszűrő rendszerek
A bankoknak emellett fejleszteniük kell a valós idejű informatikai visszaélésszűrő rendszereiket. Emellett egyébként is figyelniük kell a gyanús, részünkről nem a megszokott időben vagy módon indított, esetleg kirívó összegű digitális tranzakciókat. Ha ilyet tapasztalnak, azonnal értesíteniük kell minket.