Számítógépes Csalástípusok
- Lándzsás adathalászat (spear phishing)
- Hamis befektetési lehetőségek
- Hamis online webáruházak, ajánlatok
- Eladók átverése az online piactereken
- Személyesadat-lopás a közösségi médiában
- Hamis szolgáltatói ügyintézés a közösségi médiában (Angler phishing)
- Hamis tranzakciók jóváhagyása
- Hamis wifi-hálózat létrehozása (Evil twin phishing)
- Rosszindulatú kód telepítése a készülékre
- Meghamisított banki oldalak
Lándzsás adathalászat (spear phishing)
A spear phishing, vagy lándzsás adathalászat egy új csalási technika, amely során a támadók személyre szabott üzenetekkel próbálják tőrbe csalni a potenciális áldozatot. Az ilyen támadások gyakorisága növekvő tendenciát mutat, mert a támadók folyamatosan finomítják módszereiket, és egyre több személyes információhoz férnek hozzá a közösségi média és egyéb online platformok révén.
A hitelesség látszatát a kiberbűnözők az úgynevezett social profiling módszert alkalmazva építik fel: a leendő áldozatról nyilvánosan elérhető adatokból, részletes elemzést követően összeállítják annak profilját és elkészítik a személyre szabott félrevezető üzenetet. Ezek az üzenetek általában olyan információkat tartalmaznak, mint a személy neve vagy munkahelyének neve stb.
Árulkodóak lehetnek a gyanús linkek és mellékletek is – nagyon fontos, hogy ezekre ne kattintsunk rá, mert a hivatkozások rosszindulatú weboldalakra irányíthatnak, a mellékletek pedig kártékony szoftvereket tartalmazhatnak.
Mit tegyen, ha már megtörtént a baj?
Ha személyre szabott online adathalász csalás áldozatává vált, a gyors cselekvés a legfontosabb.
A kiberbiztonsági szakértő a következő lépéseket javasolja:
-
Jelentse az esetet a rendőrségen, és vegye fel a kapcsolatot jogi szakértővel, aki támogatást nyújthat pénze – vagy jó híre – visszaszerzésében.
-
Azonnal értesítse a bankját, hogy ideiglenesen le tudják állítani a tranzakciókat vagy visszatéríteni a csalás során átutalt összeget.
-
Változtasson jelszót, optimalizálja fiókja adatvédelmi beállításait.
-
Értesítse ismerőseit – különösen akkor, ha a csalók az Ön nevében próbált másokat félrevezetni.
-
Dokumentálja, amit csak lehet: jegyezzen fel minden kommunikációt, eseményt és tranzakciót. Ide tartoznak a banki kivonatok, e-mail üzenetek és minden egyéb dokumentum, amely a csalással összefüggésbe hozható. Ha a csalók telefonon újra próbálkoznak, rögzítse a hívást!
Mit tegyen személyes adatai védelme érdekében?
-
Nézze át közösségi média adatlapjait egy kiberbűnöző szemével! A támadók számára a Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Twitter profilok igazi aranybányaként szolgálhatnak. Szelektáljon és töröljön olyan adatokat, amelyek tálcán kínálják a lehetőséget annak, aki rossz szándékkal közelít! (pl. pontos születési dátum, telefonszám, személyes e-mail cím, lakcím, banki adatok, gyerekek személyes adatai, érzékeny munkahelyi információk)
-
Utazások alkalmával különösen figyeljen arra, hogy ne osszon meg repülőjegyeket, szállásfoglalási adatokat, részletes útiterveket.
-
Módosítsa az adatvédelmi beállításokat!
Állítsa privátra a profil láthatóságát. Az a legbiztosabb, ha a közösségi média adatlap lényegi része csak a visszaigazolt ismerősök, engedélyezett követők számára látható. -
Korlátozza posztjai láthatóságát, és kerülje a helymegosztás használatát.
-
Az illetéktelen belépést nehezítse meg erős jelszóval és többfaktoros azonosítással.
-
Gondolja át alaposan, mennyi információt és fényképet oszt meg a közösségimédia-oldalakon! Felhasználásukkal a csalók hamis személyazonosságot hozhatnak létre, vagy megpróbálhatják átverni.