Számítógépes Csalástípusok
- Lándzsás adathalászat (spear phishing)
- Hamis befektetési lehetőségek
- Hamis online webáruházak, ajánlatok
- Eladók átverése az online piactereken
- Személyesadat-lopás a közösségi médiában
- Hamis szolgáltatói ügyintézés a közösségi médiában (Angler phishing)
- Hamis tranzakciók jóváhagyása
- Hamis wifi-hálózat létrehozása (Evil twin phishing)
- Rosszindulatú kód telepítése a készülékre
- Meghamisított banki oldalak
Rosszindulatú kód telepítése a készülékre
A bűnözők pl. vishing (hamis banki hívások), phising (adathalász levél), smishing (adathalász sms) támadások során rosszindulatú kódot telepíthetnek a felhasználó eszközére, ami ezután figyeli és gyűjti a készüléken elérhető információkat, beleértve a különböző bejelentkezési adatokat és azonosítókat. Mint a legtöbb internetes csalástípus, általában ez a módszer is más kibertámadásokkal együtt „hatékony”, hiszen a legtöbb esetben maga a felhasználó telepíti a programot a telefonjára, számítógépére, ám nem is tud róla: óvatlanul kattint egy linkre, amely egy hivatalosnak tűnő, ám valójában adathalász levélben, üzenetben érkezett, esetleg nem hivatalos alkalmazásboltból telepített egy játékot vagy alkalmazást – amely valójában egy rosszindulatú program.
Ilyen esetekben a felhasználó sokszor nincs is tudatában annak, hogy figyelik: biztonságban érzi magát, így óvatlanul használja készülékét különböző online bejelentkezésekre, internetes vásárlásokra. A rosszindulatú program megjegyzi ezeket az adatokat, amelyeket aztán a csalók használnak: az e-bankfiók felhasználói adataival például jelentős károkat okozhatnak.
Mit tegyen, hogy ne váljon ilyen csalás áldozatává?
-
Ne kattintson üzenetekben lévő hivatkozásokra, és ne nyissa meg a mellékleteket. A webes bejelentkezések címeit inkább manuálisan gépelje be, vagy mentse el a böngésző könyvjelzőjébe a hivatalos banki, szolgáltatói oldalt, és csak onnan nyissa meg!
-
Ha olyan felugró ablak jelenik meg a képernyőn, amely nem várt nyereményről tájékoztatja Önt, jusson eszébe, hogy ez nagy valószínűséggel egy rosszindulatú tartalom!
-
Vizsgálja meg alaposan az e-maileket! Keressen következetlen, értelmetlennek tűnő dolgokat, például a következőket: furcsa nyelvezet, helyesírási hibák, sürgető hangnem, nem várt csatolmány, a megjelenített névtől eltérő hivatkozás (amelyet az egérmutató fölé mozgatásával ellenőrizhetünk). A csalók leggyakrabban valami rendkívüli jutalommal kecsegtetnek, sürgetnek, büntetéssel vagy a szolgáltatásból történő letiltással, kizárással fenyegetnek, illetve a kíváncsiságunkra próbálnak hatni.
-
Keressen nehezen észrevehető különbségeket a feladó címében: a nulla például „o” betűnek tűnhet! Vesse össze a küldő e-mail-címét a bank, szolgáltató korábbi üzeneteivel!
-
Legyen különösen körültekintő a mobileszközök használatakor! Telefonon vagy táblagépen nehezebb lehet észrevenni az adathalász kísérleteket. Nem lehet a gyanús hivatkozások fölé vinni az egérmutatót. Bár ujjal hosszan rábökve a mobiltelefon megmutatja a hivatkozást és rákérdez, hogy mit tegyen vele, mégis a kisebb kijelző miatt a nyilvánvaló hibákat is nehezebb felfedezni.
-
A gyanús e-maileket jelentse bankjának, szolgáltatójának: minden vállalat szívesen veszi az ilyen típusú támadásokról szóló információkat. Ha kétségei vannak, hívja fel a bankját, szolgáltatóját!
-
Mindig tartsa naprakész állapotban szoftvereit, beleértve a böngészőt, a vírusirtó programokat és az operációs rendszert!