Számítógépes Csalástípusok
- Lándzsás adathalászat (spear phishing)
- Hamis befektetési lehetőségek
- Hamis online webáruházak, ajánlatok
- Eladók átverése az online piactereken
- Személyesadat-lopás a közösségi médiában
- Hamis szolgáltatói ügyintézés a közösségi médiában (Angler phishing)
- Hamis tranzakciók jóváhagyása
- Hamis wifi-hálózat létrehozása (Evil twin phishing)
- Rosszindulatú kód telepítése a készülékre
- Meghamisított banki oldalak
Meghamisított banki oldalak
Az adathalász banki e-mailekben (phishing) található hivatkozások gyakran egy meghamisított banki weboldalra vezetnek, ahol a célszemélyt a pénzügyi és személyes adatai megadására kérik. Ezek a webhelyek – ahogy mondani szokás – megtévesztésig hasonlítanak a mintának használt valódi oldalhoz. Emellett tartalmazhatnak felugró ablakot, amely a banki hitelesítő adatok megadását kéri. Gyanús lehet továbbá a gyenge minőségű grafika, valamint a sürgető hangvételű üzenetek, tartalmak. A valódi bankok nem használnak ilyen ablakokat, tartalmakat.
Mit tegyen, ha adathalász banki e-mailt kapott?
-
Ne kattintson üzenetekben lévő hivatkozásokra, és ne nyissa meg a mellékleteket! A webes bejelentkezések címeit inkább manuálisan gépelje be, vagy mentse el a böngésző könyvjelzőjébe a hivatalos banki, szolgáltatói oldalt, és csak onnan nyissa meg!
-
Használjon olyan böngészőt, amely lehetővé teszi a felugró ablakok blokkolását!
-
Az előugró ablakok általában bizalmas adatokat kérnek Önről. Ne kattintson rájuk és ne adjon meg személyes adatot az ilyen oldalakon!
-
Amennyiben a bank szeretné felhívni a figyelmet valamilyen fontos dologra, a figyelmeztetést az online banki felületen, vagy a banki applikációban jeleníti meg.
-
Vizsgálja meg alaposan az e-maileket! Keressen következetlen, értelmetlennek tűnő dolgokat, például: furcsa nyelvezet, helyesírási hibák, sürgető hangnem, nem várt csatolmány, a megjelenített névtől eltérő hivatkozás (amelyet az egérmutató fölé mozgatásával ellenőrizhetünk). A csalók leggyakrabban valami rendkívüli jutalommal kecsegtetnek, sürgetnek, büntetéssel vagy a szolgáltatásból történő letiltással, kizárással fenyegetnek, illetve a kíváncsiságunkra próbálnak hatni.
-
Keressen nehezen észrevehető különbségeket a feladó címében: a nulla például „o” betűnek tűnhet! Vesse össze a küldő e-mail-címét a bank, szolgáltató korábbi üzeneteivel!
-
Legyen különösen körültekintő a mobileszközök használatakor! Telefonon vagy táblagépen nehezebb lehet észrevenni az adathalász kísérleteket. Nem lehet a gyanús hivatkozások fölé vinni az egérmutatót. Bár ujjal hosszan rábökve a mobiltelefon megmutatja a hivatkozást, és rákérdez, hogy mit tegyen vele, mégis a kisebb kijelző miatt a nyilvánvaló hibákat is nehezebb felfedezni.
-
A gyanús e-maileket jelentse bankjának, szolgáltatójának: minden vállalat szívesen veszi az ilyen típusú támadásokról szóló információkat. Ha kétségei vannak, hívja fel a bankját, szolgáltatóját!
-
Mindig tartsa naprakész állapotban szoftvereit, beleértve a böngészőt, a vírusirtó programokat és az operációs rendszert!