Számítógépes Csalástípusok
- Lándzsás adathalászat (spear phishing)
- Hamis befektetési lehetőségek
- Hamis online webáruházak, ajánlatok
- Eladók átverése az online piactereken
- Személyesadat-lopás a közösségi médiában
- Hamis szolgáltatói ügyintézés a közösségi médiában (Angler phishing)
- Hamis tranzakciók jóváhagyása
- Hamis wifi-hálózat létrehozása (Evil twin phishing)
- Rosszindulatú kód telepítése a készülékre
- Meghamisított banki oldalak
Eladók átverése az online piactereken
Az egymás közötti adásvételt egyszerűen és ingyenesen lehetővé tévő internetes felületek, azaz online piacterek egyre több csalót vonzanak. Pár éve még a vevők megkárosítása volt a jellemző, manapság azonban már az eladók is a visszaélések céltáblájává válhatnak. Az óvatlan eladót úgy verik át, hogy a piactéren értékesített áruért járó ellenérték fogadásához vagy az áru kiszállításához valamilyen szokatlan, további teendőt várnak el.
Hogyan ismerheti fel az ilyen átveréseket?
Az eladó megkárosításának egyik leggyakoribb módjánál a vevő azzal hívja fel őt, hogy kifizette a meghirdetett terméket, ám arra kéri az eladót, hogy valamilyen távoli hozzáférést biztosító programot (például AnyDesk, TeamViewer) telepítsen a gépére vagy telefonjára annak érdekében, hogy „biztosítva legyen az átutalás fogadása”.
Az online piactereken alkalmazott csalások egy másik típusánál az eladó egy sms-t kap, amelyben arról tájékoztatják, hogy a termékét kifizették, de „fogadnia kell az összeget” az üzenetben küldött link segítségével, vagy a termék kiszállításához ajánl a „vevő” egy csomagküldő szolgálatot, ismert, jogszerűen működő cégek nevével visszaélve (pl.: Foxpost, DHL, DPD, MPL), és rájuk hivatkozva küld adathalász linket tartalmazó üzenetet vagy e-mailt. Amikor az eladó gyanútlanul rákattint, akkor egy, a csalók által készített hamis weboldalon találja magát, ahol bankkártyaadatait kérik (amivel ezután a csalók vissza tudnak élni, például vásárolhatnak vele) vagy ki kell választania a számlavezető bankját, és arra kattintva megadni a saját banki belépési adatait. Utóbbi esetben az eladó érzékeny netbanki belépési adatai kerülnek illetéktelen kezekbe. Mivel ez a hamis oldal a valódi banki oldalnak továbbítja az adatokat, az óvatlan ügyfél (eladó) megkapja az egyszer használható bejelentkezési kódot (pl. SMS-kódot), és azt is begépeli a hamis oldalon. Így a csalók bejutnak az ügyfél banki profiljába, és a számlán lévő pénzhez is hozzáférnek, amelyet azonnal elutalhatnak, ellophatnak.
Mit tegyen, hogy ne váljon ilyen csalás áldozatává?
-
Soha ne utaljon pénzt, ha Ön az eladó (mert például csomagküldéssel próbálhatják rászedni)!
-
Legyen tisztában azzal, hogy eladóként Ön pénzt csak fogad, nem küld.
-
Online piactereken vagy más, interneten keresztüli értékesítésnél az a legbiztonságosabb, ha a fizetést a bankszámlánkra kérjük a nevünk és bankszámlaszámunk (vagy másodlagos azonosítónk) megadásával.
-
Legyen éber! Ahhoz, hogy bankszámlájára pénzt utaljanak, Önnek nincs szüksége semmilyen programra, és netbanki profiljába se kell bejelentkeznie!
-
Soha ne adjon meg további bankszámlaadatokat, felhasználóifiók-azonosítókat, jelszavakat e-mailben, sms-ben vagy telefonon érkező kérésre!
-
Soha ne töltsön le ismeretlen programot vagy applikációt számítógépére, mobiltelefonjára, főleg ne egy linkre kattintva!
-
A csalás és a tényleges jogosulatlan átutalás között akár napok is eltelhetnek, ezért amint azt észleli, hogy csalás áldozatává vált, azonnal, késlekedés nélkül jelentse az esetet bankjánál, és tegyen feljelentést a rendőrségen!