Számítógépes Csalástípusok
- Lándzsás adathalászat (spear phishing)
- Hamis befektetési lehetőségek
- Hamis online webáruházak, ajánlatok
- Eladók átverése az online piactereken
- Személyesadat-lopás a közösségi médiában
- Hamis szolgáltatói ügyintézés a közösségi médiában (Angler phishing)
- Hamis tranzakciók jóváhagyása
- Hamis wifi-hálózat létrehozása (Evil twin phishing)
- Rosszindulatú kód telepítése a készülékre
- Meghamisított banki oldalak
Személyesadat-lopás a közösségi médiában
A csalók különböző módszerek alkalmazásával (például egy munkaajánlattal) megpróbálják elérni, hogy Ön megadja személyes adatait (név, e-mail-cím, jelszó, hitelkártyaszám stb.). Annak ellenére is megteszik ezt, hogy Ön megfelelő védelmet alkalmaz, ha közösségimédia-fiókjainak tartalmát nem láthatja mindenki, vagy ha óvatosságból nem oszt meg túl sok információt a profiljában (olyanokat, amelyekkel ellophatják a személyazonosságát). Az adatok birtokában aztán jóvá nem hagyott vásárlásokat hajthatnak végre az Ön hitelkártyájával; személyes adataival bankszámlát nyithatnak; telefon-előfizetést vásárolhatnak; hitelt vehetnek fel; illegális üzleti tranzakciókat hajthatnak végre; eladhatják adatait más csalóknak.
Mit tegyen személyes adatai védelme érdekében?
-
Rendszeresen tekintse át közösségimédia-fiókjai adatvédelmi és biztonsági beállításait! Áldozzon némi időt annak megismerésére, hogy mit mutat a profilja Önről a külvilág számára!
-
Gondolja át alaposan, mennyi információt és fényképet oszt meg a közösségimédia-oldalakon! Felhasználásukkal a csalók hamis személyazonosságot hozhatnak létre, vagy megpróbálhatják átverni.
-
Végezzen online kutatást! Keressen rá az adott termék nevére vagy a munkaajánlatra, és nézze meg, mit mondanak mások! Használjon olyan szavakat a keresőkifejezésben, mint „felülvizsgálat”, „panasz” és „csalás”!
-
Jelentse a közösségimédia-platform üzemeltetőinek azokat a profilokat, amelyekről azt gyanítja, hogy csaláshoz hozták létre őket! Tiltsa le őket, ha az ismerősei vagy a követői, és szakítson meg velük minden kapcsolatot!
-
Ha valódi ismerőseitől kap szokatlan vagy gyanús üzenetet, illetve lát általuk közzétéve furcsa posztot, gyanakodjon és jelentse a közösségimédia-platform üzemeltetőjének!
-
Ellenőrizze rendszeresen a hitelkártyája és a betéti kártyája kivonatait! Ha olyan termékért, szolgáltatásért terhelték meg a számláját, amelyet nem Ön rendelt meg, vegye fel a kapcsolatot a bankkal és a kártyatársasággal!
-
Igényeljen (az MNB 5/2023. (VI.23.) számú ajánlása alapján rövidesen díjmentesen biztosított) biztonsági célt szolgáló, azonnali tranzakciófigyelési (számla- és kártyafigyelési) szolgáltatást a visszaélések észlelése, későbbi visszaélések megelőzése érdekében!
-
Állítson be számlájához és kártyájához napi és tranzakciós limiteket, online vásárlási limitet vagy korlátozást, továbbá kártyájához geolokáció korlátozást (ha van rá lehetőség)!